Recensie 'Narcos: Mexico' seizoen 3

De laatste dans van de Mexicaanse narco's

Recensie 'Narcos: Mexico' seizoen 3

Na twee succesvolle seizoenen is Narcos: Mexico (2018–2021) alweer toe aan het derde en laatste seizoen. En ook deze afsluiter kan gerust als goed worden beschouwd. Het is klassiek Narcos: met een geschiedenisles over de drugsoorlogen en met spannende actie. Dus als je fan was van de andere seizoenen, is de kans groot dat je seizoen drie ook gaat waarderen.

Het laatste seizoen richt zich op de situatie na de arrestatie van de jefe de jefes (baas der bazen) Félix Gallardo. In de jaren 80 lukte het hem om de grote kartels van Mexico te laten samenwerken als één organisatie. Maar dit mocht niet baten, want interne tegenstellingen lieten het project van Gallardo in elkaar storten. In het derde seizoen is het kartellandschap van Mexico dus weer een lappendeken van narco's die elkaar naar het leven staan. De kijker kan zich dus opmaken voor veel schietpartijen en afrekeningen.

Geschiedenisles over Mexico en de drugsoorlogen

Eén van de pluspunten van Narcos: Mexico is dat het een uitstekende docufictie is. Het combineert echte beelden van de drugsoorlogen met geacteerde scènes. Dit betekent dat je er ook nog wat van opsteekt. Dit seizoen gaat over de jaren 90 en eindigt met het begin van de periode die heeft geduurd tot aan de arrestatie van El Chapo in 2016. Daarnaast blinkt dit seizoen ook uit omdat het, naast de drugsoorlogen, drie andere grote kwesties binnen het huidige Mexico behandelt, namelijk corruptie, femicide en de persvrijheid. In het begin kan het een beetje aanvoelen alsof deze verhalen kleine eilandjes zijn die weinig interactie met elkaar hebben, maar aan het einde komen ze alle vier samen en voelt het min of meer als een coherent verhaal. Het seizoen neemt de tijd om deze ontwikkelingen goed uit te lichten. Dit wordt bijna in elke aflevering wel afgewisseld met actie, wat maakt dat er een goede balans is.

Een serie van hoge kwaliteit

De seizoenen van Narcos: Mexico zijn altijd al wel hoogwaardige filmproducties geweest, en dat geldt ook weer voor dit seizoen. De cinematografie is uitstekend, het kleurenpalet is warm en de muziek is een genot voor het oor. Deze laatste twee aspecten hebben vaak een prominente rol in producties die zich afspelen in Latijns-Amerika, en ook hier knallen ze eruit. Ik was vooral te spreken over de muziek. De bombastische Latin-klanken worden goed afgewisseld met het prachtige emotionele gitaarspel van Gustavo Santaolalla.

Concluderend kan er worden gezegd dat dit derde en laatste seizoen veel lijkt op andere seizoenen van Narcos: Mexico. Met een goede combinatie tussen het uitlichten van huidige kwesties en actie, kunnen kijkers zich dus weer opmaken voor een vertrouwd verhaal. Hoewel dit het laatste seizoen is van Narcos: Mexico, betekent dat niet dat dit het laatste seizoen is in de wereld van Narcos. Netflix heeft namelijk al aangekondigd dat er een serie komt over het leven van de Colombiaanse drugskoningin Griselda Blanco. We hebben dus weer iets om naar uit te kijken.

4 / 5

Narcos: Mexico is nu te zien op:

Netflix (3 seizoenen)