Recensie 'Bruised'

Berry deelt een mokerslag uit

Recensie 'Bruised'

Er is een lange lijst van acteurs die allemaal plaats namen in de regiestoel. En vaak met succes. Lukt het actrice Halle Berry ook om een gedenkwaardige film neer te zetten of vergaloppeert ze zich toch aan haar 'nieuwe' rol?

Jackie Justice (Halle Berry) is een MMA-vechter die in de vergetelheid is geraakt. In haar laatste wedstrijd verliet ze de ring om te ontsnappen aan de klappen van haar tegenstander. Sindsdien wordt ze meer uitgelachen dan bejubeld. Iedereen lijkt haar lange staat van dienst te zijn vergeten. Nu maakt ze schoon bij de rijken en zit ze in een lastige en gewelddadige relatie met haar manager en minnaar Desi (Adan Canto). Als ze bij een ondergronds gevecht de aandacht trekt van Immaculate (Shamier Anderson), geeft hij haar de kans om terug te komen op het toneel van de UFC-vechters, het podium waar ze ooit zo groot was. Ze gaat in training bij Buddhakan (Sheila Atim) die haar moet klaarstomen voor haar eerste grote UFC-gevecht in jaren. Maar dan staat opeens haar zoon Manny (Danny Boyd Jr.), die ze op jonge leeftijd in de steek liet, bij haar op de stoep en loopt haar leven heel anders dan verwacht.

Vol script, geloofwaardige personages

Bruised (2020) ontkomt niet aan de clichés die bij dit filmgenre horen. Maar Berry weet, mede door het script, het verhaal breder te trekken door het te gieten in een mengeling van (huiselijk) geweld, seksueel misbruik, onzekerheid, omgaan met spoken uit haar verleden, een opbloeiende romance, haar problematische moeder en passant ook nog haar moederrol te vervullen met een getraumatiseerde jongen. Hoewel Berry al haar acteurs mooi tot leven laat komen en de regie strak houdt, is het misschien ook wel een beetje veel. Beginnend scenarioschrijver Michelle Rosenfarb benoemt veel maar weet niet alle verhaallijnen even goed uit te werken. Dat neemt niet weg dat de belangrijkste personages wel goed uit de verf komen en mede door de regie van Berry geloofwaardig zijn.

Oorspronkelijk zou de film geregisseerd worden door Nick Cassavetes met een hoofdrol voor Blake Lively. In eerste instantie zou het verhaal gaan over een Ierse MMA-vechter en is de keuze voor Lively zo gek nog niet. Toen Berry het script las en besloot om de film te gaan regisseren, moest het personage ook een totaal andere achtergrond krijgen.

Geslaagd regiedebuut

Berry heeft oog voor haar acteurs en met name de vrouwelijke rollen zijn sterk. De rol van Bobbi, zoals Buddhakan eigenlijk heet, is een belangrijke en misschien wel het hart van de film. Zij is ook degene die Manny moet helpen om te gaan met de explosieve situaties thuis en haar chemie met hem zijn gedenkwaardige scènes. Maar ook de rol van de jonge Manny, de getraumatiseerde jongen die nauwelijks spreekt, is wonderschoon. De jonge acteur weet alleen al met zijn mimiek te overtuigen. En vergeet niet dat Berry naast de rol van regisseur en producent zelf ook nog de sterren van de hemel acteert.

Uiteraard bouwt de film op naar de belangrijke wedstrijd die haar leven voorgoed kan veranderen. Door gebruik te maken van echte vrouwelijke UFC-vechters, komt dat gevecht overtuigend over. Berry, die voor dit gevecht overduidelijk afgetraind is, weet er een spannend gevecht van te maken. Dat de uitkomst misschien niet het gedroomde effect is, is slechts bijzaak. Haar grootste gevecht, een goede moeder zijn voor Manny, begint dan pas.

3.5 / 5

Bruised is nu te zien op:

Trailer 'Bruised'