“I love to read”

Recensie The Bookshop

Willemijn Gertsen
om 08:23

In de boekverfilming van The Bookshop van Penelope Fitzgerald uit 1959 is moed en kracht hebben om je droom na te jagen het belangrijkste thema. Daarnaast is Florence Green, het hoofdpersonage, een frisse wind die door een gezapig Engels stadje waait en daar de boel opschudt. Deze sfeervolle, onderhoudende film, waarin de ontwikkelingen zich enigszins laten raden, is een ode aan vastberadenheid.

The Bookshop

Het belangrijkste motief

Florence besluit 16 jaar na de dood van haar man om een boekwinkel te openen in de vissersplaats waar zij woont. Naast de liefdevolle herinneringen aan lezende echtgenoot, is eigenlijk haar belangrijkste motief dat ze dol is op lezen. Ze gaat voortvarend te werk en koopt, ondanks tegenstribbelingen van de bankdirecteur, The Old House, een pand dat al zeven jaar leeg staat en voor Florence de ideale plek is om haar droom te verwezenlijken. Ze verhuist naar The Old House en begint met haar winkel.

Druk van de sociale elite

Maar dan komt Violet Gamart in actie. Een welgestelde dame, woonachtig in het dorp, met heel andere doelen in gedachten. Zij wil een kunst- en cultuurcentrum opzetten en wel in The Old House. Met behulp van een aantal van haar volgelingen zet Violet allerlei strategieën in werking om haar zin te krijgen: charme, censuur, verraad, concurrentie, (nieuwe) regelgeving. Bij alle tegenslagen is de enige hulp die Florence krijgt die van een oudere kluizenaar Mr. Brundish en een jong meisje Christine. Met haar literatuurkeuze (Lolita) steekt ze haar nek uit in het conservatieve dorp en met het boek Fahrenheit 451 weet ze Mr. Brundish uit zijn isolement te halen. Tevens ontwikkelt ze bij Christine, die aanvankelijk niet van boeken houdt, een liefde voor literatuur. Een parallel met Fahrenheit 451 is onmiskenbaar. Waar het in dit boek gaat om verbanning van boeken en kritisch denken, strijdt Florence in het naoorlogse Engeland tegen desinteresse en onwetendheid in literatuur en sociale macht, met min of meer met hetzelfde gevolg. Hoewel haar droom wreed wordt verstoord door de druk van de sociale elite, is Florence’s boekwinkel in het dorp niet onopgemerkt gebleven.

Emily Mortimer zet een gevoelige, degelijke Florence neer, te lief (zoals Christine haar herhaaldelijk verwijt) doch vastberaden en moedig. Bill Nighy is de kluizenaar, nog steeds een man van aanzien, maar hij heeft de strijd met Violet Gamart allang opgegeven. Zijn subtiele spel is zeer overtuigend. Patricia Clarkson speelt de slinkse, welgestelde Violet Gamart, die met haar charme haar familie en dorpsgenoten zo makkelijk naar haar hand zet. De jonge actrice Honor Kneafsey speelt de rol van Christine, het karakter waaruit het verhaal wordt verteld. Zij doorziet alles en iedereen beter dan Florence en trekt haar eigen plan.

De Spaanse regisseur Isabel Coixet weet de sfeer van een naoorlogs vissersplaatsje in Engeland goed te treffen. Kleine panden en straten, hardwerkende winkeliers, vissers en huisvrouwen, en een klein aantal grootgrondbezitters die zich ieder in hun eigen sociale omgeving bewegen. Beelden van ruisende granen en bomen en een donkere zee maken het plaatje compleet. Isabel Croixet is een veelzijdige regisseur met een indrukwekkende staat van dienst. The Bookshop won in Spanje drie Goya’s: voor Beste Film, Beste Regie en Beste Scenario. Het verhaal van het boek blijft fascineren, ook filmisch.

4 / 5
The Bookshop is nu te zien in 9 bioscopen.