Geweld, hormonen & literatuur

Recensie L'Atelier

Eelke Bo van de Weerd
om 10:45

In La Ciotat, een stadje aan de Franse kust in de buurt van Marseille, heerst een zomerse rust. Het is zomervakantie, het is warm en er gebeurt weinig. In een mooi gelegen villa komt een groepje jongeren dagelijks bij elkaar om onder begeleiding van een Parijse schrijfster samen aan een thriller te schrijven, in de trant van sociale integratie.

L'Atelier

De deelname van de jongvolwassenen is niet volledig van harte. De voornaamste bezigheid tijdens de bijeenkomsten is het verzinnen van een plot waarmee iedereen het eens is. Dat blijkt nogal een struikelblok; het is een koppig klasje met uiteenlopende uitgesproken meningen. De roman wordt een thriller en moet zich afspelen in hun stad. Dit roept de nodige vragen op. Wat maakt dit stadje bijzonder? Wat is de identiteit, zogezegd? De werf en de jachthaven blijken de belangrijkste aspecten en komen steeds terug. Er wordt besloten dat de geschiedenis van de stad een rol moet spelen, en dat het plot gewelddadig moet zijn – het is immers een thriller!

Buiten de boot

Een van de leerlingen, Antoine, is op het eerste gezicht de stereotype ‘problematische eenling’. Hij speelt schietspelletjes, heeft wel vrienden maar is nog liever alleen, kijkt conspiracy videos en volgt online extreemrechtse denkers. Hij is erg gefocust op geweld en is niet van zijn ideeën af te brengen door een simpel gesprek. Zijn hyperrealistische beschrijving van een scène waarin de hoofdpersoon vanuit een soort lust een heleboel mensen doodschiet doet stof opwaaien bij de rest van de groep. Geweld lijkt voor hem een spel te zijn, net als flirten en drugs. De afkeuring van de anderen maakt dat hij gaat provoceren, en zich eveneens nog meer afzondert.

Olivia, de schrijfster, is een goede lerares. Ze luistert naar iedereen en neemt alle ideeën serieus, zonder het doel van de les uit het oog te verliezen. De emoties lopen af en toe hoog op, maar daar weet ze op slimme wijze een literaire draai aan te geven. Meestal, dan. Op een gegeven moment lukt het haar niet meer Antoine te bereiken. Ze raakt geïntrigeerd door hem en wil weten wat hij doet, hoe hij denkt en wat hem drijft. Antoine weet op zijn beurt niet goed wat hij aanmoet met iemand die plotseling geïnteresseerd in hem is.

Hedendaags en tijdloos

De film zou door kunnen gaan voor een erg korte coming-of-age-film, de zoektocht van een jongere naar zijn identiteit. Tegelijkertijd is het plot veel groter dan dat. Het verhaal gaat over vervreemding van de samenleving, wrok jegens de wereld en geweld ‘gewoon omdat het lekker voelt’, en verwijst naar incidenten in het verleden maar ook naar hedendaags terrorisme. Daarnaast is de sfeer in de film constant gespannen en erg suggestief, zoals de thriller die er geschreven wordt. Feit en fictie beginnen af en toe door elkaar lopen. Na bijna twee uur spanning en afwachting eindigt L’Atelier op een enigszins geruststellende manier. Er gebeurt weinig en toch heel veel. Het is een klein verhaal met een groot en belangrijk onderwerp dat veel verder reikt dan het Franse kustplaatsje.

4 / 5