Recensie The House That Jack Built

Schilderen met donker licht

drama / thriller
155 minuten (2u35m)
Kijkwijzer 16 Kijkwijzer g Kijkwijzer gt

om 10:23

The House That Jack Built ademt verval. Afhankelijk van je focus op de vertelling of het vertelde zie je een terugblik of een afdaling. Ieder (moord)‘incident’ in de film brengt ons dichter bij de hel van de neurotische psychopaat Jack (Matt Dillon). De tweeënhalf uur speeltijd heeft enfant terrible Lars von Trier ondertussen vooral nodig om zichzelf te begrijpen.

The House That Jack Built

In mei 2018 keerde de Deense provocateur voor de presentatie van zijn helletocht terug op het filmfestival van Cannes, waar hij in 2011 nog persona non grata was verklaard na een serie controversiële uitspraken over Hitler en nazisme. Met The House That Jack Built is de cirkel weer rond. De film is aanstootgevend, en dus verliet menig journalist weer demonstratief de zaal om een hysterisch bericht op Twitter te kunnen plaatsen. Het mediaspektakel vergezelt de artiest waar hij gaat; het wordt een belangrijk deel van zijn performance. Von Trier heeft een ruimte gecreëerd waarin hij zichzelf aldoor kan aanvullen dan wel tegenspreken. Het conflict sterkt de mythe.

Aankondigende cinema

De mythe van Jack gaat over Von Trier zelf, zoveel geeft de maker van het filmhuis in zijn doen en laten wel prijs. De eerste van in totaal vijf moord-episodes wordt in gang gezet door een geslaagde liftpoging van Uma Thurman, die in de credits schertsend als ‘Lady 1’ staat opgetekend. De dialoog tussen Thurman en Dillon is Tri(e)ronisch. We zijn nog maar enkele seconden onderweg als Thurman al begint over de risico’s die het instappen bij een vreemde met zich mee kan brengen. Je zou maar bij een seriemoordenaar in de auto terecht komen, klinkt het vanaf de bijrijdersstoel. Dillon trekt z’n wenkbrauwen vast op – daar gaan we.

Versus de mensheid

Grafisch geweld tegen Thurman en andere vrouwen gaat vergezeld met een opzichtig uitspelen van hun naïviteit. Je kunt je specifiek afvragen waarom deze actrices ervoor gekozen hebben met Von Trier te werken, terwijl het alleen op basis van de lijst met personages al duidelijk is dat ze als objecten worden weggezet. Na Lady 1 telt die lijst gewoon door, en na Lady 3 krijgen we dan een dame die ‘Simple’ heet. Bij een andere filmmaker was de misogyne inslag dan misschien hoofdonderwerp van gesprek gebleven, maar in The House That Jack Built moeten niet alleen vrouwen het ontgelden. Leidend is Von Triers pikdonkere mensbeeld, via een erudiet opgezette voice-over belicht en bevraagd door Verge (Bruno Ganz). Personage en acteur alluderen duidelijk op de geschiedenis: Vergilius begeleidde Dante richting hel in La Divinia Commedia, terwijl Bruno Ganz in Der Untergang de duivel speelde die constant over Von Triers schouder meekijkt.

Starende afgrond

Jacks doel openbaart zich in macabere tableaux. Kun je het kwaad ook tot kunst verheffen? En als dat al kan, welke gevolgen heeft dat voor de ‘kunstenaar’? Hij moet leven met een compilatie van verontrustende beelden, letterlijk verwerkt in het veel te zelfbewuste slotstuk van de film. Von Trier heeft zich grotendeels van zijn publiek vervreemd, omdat zijn enigma’s steeds nadrukkelijker deel zijn geworden van ‘s mans eigen branie. Tot die donkere spiegel heeft uiteindelijke alleen de maker volledige toegang.

Een laatste vraag dan nog: ontsnapt zo’n dwalende schim aan het lonkende zwarte gat dat opdoemt in zijn schaduw? De epiloog wekt de suggestie dat Von Trier het antwoord op die laatste vraag eindelijk gevonden heeft.

2.5 / 5

Trailer The House That Jack Built