Recensie I Dream in Another Language

Chupi, Upive

Willemijn Gertsen
om 08:18

“Hallo” en “vriend”, twee veelzeggende woorden in Zikril, de taal verzonnen voor de film I Dream in Another Language van de Mexicaanse regisseur Ernesto Contreras, naar het scenario van zijn broer Carlos Contreras. Taal is het thema van deze magische film die zich afspeelt in een klein dorp in het Mexicaanse regenwoud. Als een taal uitsterft, verdwijnt er een unieke visie op het leven en gaan herinneringen voor altijd verloren.

I Dream in Another Language

Taalonderzoeker Martín (Fernando Álvarez Rebeil) en opnametechnicus Santiago (Héctor Jiménez) komen naar het dorp om het Zikril, dat met uitsterven bedreigd wordt, door middel van conversaties vast te leggen voor verder onderzoek. De laatsten die in het dorp de oude taal nog spreken, zijn alle drie op leeftijd: doña Jacinta (Monica Miguel) en twee mannen, don Isauro (José Manuel Poncelis) en don Evaristo (Eligio Meléndez). Doña Jacinta vertelt dat Zikril een machtige taal is van alle wezens in de jungle en dat de taal mysteriën beschermt die niet in verkeerde handen mogen vallen.

Conversaties

Doña Jacinta overlijdt vrij snel na aankomst van Martín en hij is voor zijn gesprekken aangewezen op de twee oude heren. De mannen, die boezemvrienden waren, spreken al 50 jaar niet meer met elkaar. Een gevecht om een meisje, Maria (Nicolasa Ortíz Monesterio), ligt aan de vete ten grondslag. Don Evaristo is een boze man, die zowel Zikril als Spaans spreekt; terwijl de labiele kluizenaar don Isauro alleen het Zikril machtig is. Martín wil de twee per se met elkaar verzoenen en krijgt uiteindelijk hulp van Lluvia (Fátima Molina), de kleindochter van don Evaristo. Terwijl Martín er alles aan doet om de uitstervende taal voor de wereld te behouden, is voor Lluvia de (Engelse) taal een uitweg uit het kleine dorp.

Magisch-realistisch

Alle belangrijke gebeurtenissen in het dorp worden voorvoeld door de dieren in het woud; wanneer er iets gebeurt, zwellen de dierengeluiden aan. Wanneer de beelden van het ondoordringbare woud met het geluid meebewegen, ga je als toeschouwer probleemloos mee in de magische werkelijkheid die door de cameravoering gecreëerd wordt. Als de vogels bij het horen van Zikril harder gaan fluiten, of Martín door dode Zikril-sprekers wordt toegesproken, of Zikril-sprekers niet echt doodgaan maar opgehaald worden door de anderen om samen verder te leven in een grot – De Betovering; alles is plausibel door de innemende, mystieke sfeer in de film. Ook verleden en heden lopen op ‘natuurlijke’ wijze door elkaar. De oude Evaristo volgt de jonge Isauro (Hoze Meléndez) uit hun verleden. Voor de oude Isauro is de jonge Evaristo (Juan Pablo de Santiago) nooit uit zijn gedachten geweest. Voor beide mannen zijn de herinneringen nog levendig. Sounddesign (Enrique Greiner), muziek (Andrés Sánchez Maher) en camera (Tonatiuh Martínez) werken voortreffelijk samen. De acteerprestaties van de twee ruziënde mannen zijn zeer overtuigend, met name wanneer ze in Zikril met elkaar converseren en ruzie maken.

I Dream in Another Language is een prachtige film met een sterk opgebouwd plot, waarin een groot geheim met de oude taal verloren gaat.

4 / 5
I Dream in Another Language is nu te zien in 6 bioscopen.