Recensie Kabul, City in the Wind

documentaire
88 minuten (1u28m)
n.v.t.
Kijkwijzer 16

Daniel Singelenberg
om 09:09

In de openingsfilm van het IDFA van vorig jaar, de eerste editie onder de leiding van de Syriër Orwa Nyrabia (1977), debuteert de uit Afghanistan afkomstige Aboozar Amini (1985) met zijn eerste lange documentaire Kabul, City in the Wind (2018) als filmmaker. Amini kwam op veertienjarige leeftijd als vluchteling naar Nederland, waarmee we helemaal beland zijn in de actuele realiteit van het vluchtelingendrama. Maar Amini pastte zich razendsnel aan en studeerde in 2010 af aan de Rietveld Academie en won er meteen een Wildcard van het Filmfonds mee. Daarmee kon hij zijn eerste grote film gaan maken.

Kabul, City in the Wind

Buschauffeur in Kabul

De film draait rond de levens van Afshin, een tiener, diens jongere broertje Benjamin en hun vader, die het gezin in Kabul niet langer kan onderhouden en naar het buitenland vertrekt om daar geld te verdienen. De oudste jongen krijgt de opdracht goed voor het huis, hun moeder en zijn kleine broertje te zorgen. Parallel daaraan toont de film het leven van Abas, een neerslachtige huisvader die te veel blowt en van beroep buschauffeur is. We treffen hem veelvuldig aan in zijn aftandse bus waar om de haverklap iets mee mis is. Tot het voertuig er definitief de brui aan geeft.

Gedenkplaats martelaren

In het begin van de film worden we al direct meegenomen naar een plek waar gedenkplaten zijn aangebracht ter herinnering aan de vele slachtoffers van de vrijwel dagelijks plaatsvindende bomaanslagen. De vader van Afshin en Benjamin vertelt vol tedere aandacht aan zijn kinderen wie degenen zijn waarvan de namen op de stenen vermeld staan. Als hij naar Iran vertrokken is zien we Afshin als het nieuwe hoofd van de familie zijn taak serieus nemen en met zijn broertje boodschappen doen in het chaotische en stoffige centrum van Kabul.

Teder en boeiend portret

Juist omdat we de stad beleven vanuit het perspectief van de kinderen wordt de Afghaanse realiteit van de nooit ophoudende aanslagen extra pregnant, en dat is de grote verdienste van Aboozar Amini. Het zijn de kleine verhalen in deze film, aaneengeregen als een parelsnoer, die juist de intense menselijkheid voelbaar maken van het leven in een land waarover we dagelijks in vette krantenkoppen gealarmeerd worden. De kinderen zijn altijd onschuldige slachtoffers in de hel die volwassenen hardnekkig met grote wreedheid weten aan te richten.

Monument van hoop

De beide jongens zijn voornamelijk zichzelf, het is hun leven en het zijn hun verhalen. Er wordt veel uitgekeken over de stad, vol mijmeringen, er wordt gespeeld rond een verlaten Russische tank, een absurd en vervreemd object dat totaal niet in het landschap past.

Het camerawerk daarbij van de regisseur is nooit opdringerig of uit op effectbejag. De uitstekende montage van Barbara Hin past zich daar op vanzelfsprekende wijze bij aan. Ook het sounddesign van Jeroen Goeijers staat altijd op harmonische wijze ten dienste van de film. Maar de film is vooral ook een indrukwekkend monument van hoop. Natuurlijk omdat de kinderen de mogelijke toekomst vertegenwoordigen van een Afghanistan zonder oorlog. Maar vooral ook omdat Aboozar Amini er zo voorbeeldig in is geslaagd zich te ontworstelen aan deze hopeloos lijkende achtergrond en nu een aan de Rietveld Academie afgestudeerde kunstenaar is. Daar gaan we nog veel van horen!

4 / 5

Trailer Kabul, City in the Wind