Recensie The Professor and the Madman

De verfilming van het woordenboek

Renée Vermeeren
om 02:15

Gebaseerd op het boek The Surgeon of Crowthorne van Simon Winchester, brengt regisseur P.B. Shemran nu het verhaal over James Murray naar het witte doek. In deze film, waar de focus ligt op boeken en taal, zijn dan ook niet de beelden maar de dialogen hét middel van vertellen. Op deze manier draagt deze verfilming helaas niet bij aan het verhaal dat het originele boek al met woorden vertelde. Jammer, want Murrays levensverhaal is ontzettend inspirerend.

The Professor and the Madman

De Schot Sir James Murray (Mel Gibson) heeft geen academische titel, maar reageert desondanks op de vacature om te beginnen aan een alomvattend woordenboek van de Engelse taal; het naslagwerk dat we vandaag de dag kennen als de Oxford English Dictionary. Zelfs zonder diploma’s laat Murray zien dat hij de perfecte kwaliteiten heeft en de benodigde talen beheerst om deze onmogelijke klus te klaren. Tegelijkertijd volgen we het verhaal van Amerikaans militair chirurg William Chester Minor (Sean Penn). Deze verwarde veteraan wordt in het Broadmoor-gekkenhuis geplaatst, waar hij op bijzondere wijze leert over Murrays project. Zal het Murray lukken om alle woorden in de Engelse taal en hun bijbehorende geschiedenis vast te leggen? En kan zijn familie hem steunen van A tot Z?

19e eeuw op het scherm

Murray begon in 1857 aan het woordenboek, en de film speelt zich dan ook af in het Londen van deze periode. Hier komen de bijpassende kostuums en sets bij kijken. Regisseur Shemran, pseudoniem van de Iranees Farhad Safinia, heeft deze mise-en-scène subtiel weten te verwezenlijken, en de sfeer van het 19e-eeuwse Engeland is compleet. Echter, bepaalde overzichtsshots van Londense gebouwen tussen de scènes door, ogen wazig en van slechte kwaliteit. Dit kan erop duiden dat Shemran verouderde archiefbeelden heeft gebruikt, of dat de gebouwen digitaal bewerkt zijn voor een 19e-eeuwse uitstraling. Wat de oorzaak ook is, de slechte kwaliteit staat in groot contrast met de scherpe beelden van de overige scènes.

Schat de kijker niet hoog in

Over het algemeen houden kijkers ervan om zelf dingen uit te vogelen, of om verrast te worden als een onthulling wordt gemaakt. Deze film voedt deze behoeftes echter niet en legt alles expliciet uit. Er wordt verteld en niet zozeer vertoond. De kinderen van Murray dienen bijvoorbeeld enkel als voertuig om vragen te stellen, waarna Murray dingen aan de kijker kan uitleggen. Vele dialogen voelen aan alsof het enkel bedoeld is ter informatie voor de kijker en niet als onderdeel van het plot. Resultaat van dit veel willen uitleggen zijn de vele montages. Aangezien het verhaal zich afspeelt over een lange periode en de regisseur het nodig vindt dat de kijker niets mist, wordt veel via deze techniek uitgelegd. Na de derde montage begint dit redelijk te vervelen.

Mooi en interessant verhaal

Ondanks deze missers in de plotstructuur en het scenario, is het verhaal enorm interessant. Feit is dat alles waargebeurd is, zo ook de verhaallijn van de gek W.C. Minor. Het woordenboek is iets wat voor ons vandaag de dag vanzelfsprekend is, en het is bijzonder om te zien wat een ongelofelijke uitdaging het voor academici was om dit samen te stellen. Deze film is dus zeker een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis, waargebeurde verhalen en talen. Liefhebbers van goede of complexe films kunnen deze overslaan.

2.5 / 5
The Professor and the Madman is nu te zien in 30 bioscopen.

Trailer The Professor and the Madman