latevogel heeft 2180 reactie(s) geplaatst.
Dit hadden we niet verwacht, een prima Poolse horrorfilm op Netflix!
Over het algemeen zijn de horrorfilms van de afgelopen tijd vaak van 13 in een dozijn, zo slecht zijn ze. Maar dit is er echt eentje die eruit springt. Alleen al de set, duister en ongastvrij. Prachtig! [spoiler]Veel vallen over het einde, wij vonden dat juist weer mooi gevonden; een barst die loopt via het dak en uiteindelijk zie je alles op de kop met daaronder het hellegat dat ontstaat.[/spoiler] Klaar om alles in op te vangen?
Een 7 als waardering.
Eerlijk, viel ons ook niet echt tegen. Verhaal is ietwat slap, de kapitein (leider) van het Amerikaanse leger was in eerste instantie niet genietbaar maar won al snel sympathie na nadere kennismaking. En de rest van het 'acterend personeel' behaalt net de middenmoot en kan ermee door.
De actie was vrijwel continue aanwezig en houdt de kijker wel bezig. Ook spectaculair was de grootste niet-nucleaire bom in het Amerikaanse arsenaal (de MOAB) die ze uiteindelijk gebruikten om het gebied om te schoffelen. Puur een film voor de liefhebber van continue actie en verrassing.
Een 6+.
Een niet al te sterke horrorfilm maar aardig bedacht, er zat meer potentie in het verhaal. Een wegkijkertje, blijft niet lang hangen merk ik nu al.
De regisseur had meer aandacht moeten schenken aan de wereld van de demon Lilith waar we ook een tour krijgen op zoek naar de baby( 's). Daar had een mormel moeten regeren net als dezelfde die we bij de baby zagen rondlopen i.p.v. een "fotomodel" En het open einde, wat nu?
Een kleine 6.
Vermoedelijk heb ik nu alles gezien omtrent Startrek. Kennis heb ik weinig over de ST-films en de series als ik dat met een vriend vergelijk, die heeft een wand vol met Dvd's omtrent de "Startrek familie" en veel informatie. Deze laatste vond ik zoals veel in het genre ST gemiddeld.
Vaak weet je van tevoren wat je krijgt of kunt verwachten. Aardige setting, leuke types en mooi verhaal.
Een prima 7.
"El Alamein" is een film die het verdient om bekeken en gewaardeerd te worden. Ongetwijfeld een van de betere Italiaanse oorlogsfilms uit de millenniumwisseling en een passend en terecht requiem voor degenen die hun leven, of hun beste jaren, in het zand van de Sahara hebben gegeven.
Het ensemble van beelden en muziek is angstaanjagend genoeg om ons een idee te geven van wat oorlog in de woestijn was. De regisseur neemt geen definitief politiek standpunt in en beperkt zich tot het beschrijven van de dingen zoals ze historisch waren voor te veel van deze soldaten en officieren. Een jonge student-vrijwilliger, Serra, trekt opgewonden ten strijde bij het vooruitzicht Egypte te veroveren maar als een belezen, slimme jongen beseft hij al snel het falen van Mussolini's leger en de macht van de Britse en Commonwealth-vijand. De andere rollen zijn wat meer retorisch, in die zin dat ze herinneren aan enkele oude clichés: de wijze sergeant, de verdoofde luitenant, levend in een soort permanente shell-shock en verpletterd onder zijn verantwoordelijkheden.
Het beste deel van de film is de droge (we zijn in de woestijn, nietwaar?) opsomming van het leven van de soldaat, gemaakt uit verveling, hitte, viezigheid, dorst en honger en met plotselinge momenten van absolute paniek wanneer de Britten, een onheilspellende aanwezigheid op (korte) afstand, een scherpschutter vooruit sturen of willekeurige artillerie- of mortieraanvallen worden uitgevoerd. De nachtelijke vechtscènes zijn kort en hectisch, terwijl ze mijlenver verwijderd zijn van de videoclipstijl die Amerikanen zo dierbaar is. Ze worden echt griezelig gemaakt door een angstaanjagende soundtrack, plus een aantal behoorlijk bloederige en realistische afbeeldingen van wonden, shell-shock-mensen die gek worden en verdwijnen op het slagveld, enzovoort.
Het was rechtvaardig en ontnuchterend om de film te beëindigen bij de aanblik van het monument voor de gesneuvelde Italiaanse soldaten bij Alamein. Dat is wat er overblijft, van al die actie, van al die vergeefse pogingen om tegen de stroom van de geschiedenis in te zwemmen. Een tragisch verslagen land, sindsdien slechts gedeeltelijk vrij, op de een of andere manier onderworpen aan zijn veroveraars, diep verdeeld en tegelijkertijd altijd bereid om de sterkste te dienen: dat is de blijvende erfenis van het fascisme. Misschien verdienden die doden, ondanks dat ze voor de verkeerde kant hadden gevochten beter: zij waren zelf verraden door hun leiders die altijd staan te pronken over hun verantwoordelijkheden maar als het erop aankomt, de eersten zijn die de benen nemen!
Een ruime 7!
Er is maar één echte moordenaar op deze wereld die ook nog eens heel veel dierenleed aanricht: De Mens! Die sluit dieren op in plaatsen waar ze zich zelf niet meer kunnen zijn. Hij schiet voor de versiering op de foto en om de prooi deels in zijn grote hol op te hangen. Hij roeit daarnaast vele soorten uit omdat deze zogenaamd zijn prooien pakken. En als hij/zij zo doorgaat is er niets meer over van hem en zijn omgeving over 200 jaar want hij moord ook zijn soortgenoten uit door oorlogen en kunstmatige hongersnoden. Ik kan nog wel even doorgaan maar ik hoop dat het realiseren op gang is gekomen.
ps. En de wolf is niet zoals "de vriend" van de mens (poes) die moordt om te spelen met een volle buik. Reageer daar maar niet op want ik ken de kat al meer dan 40 jaar van zeer dichtbij. Ze lijken en doen lief maar dat alleen naar ons toe, voor onderdak/op schoot/voer?
Gelukkig kan ik deze binnenkort ook weer eens zien, heb de serie enkele jaren geleden gekocht en keek hem alleen want ondanks dat mijn vriendin houdt van elfjes en feeën, moest ze hier niet veel van hebben. Ik heb ook genoten van deze "pracht en praal" maar ook van de "horror" die sommigen verspreiden in het verhaal. Voor de een een hemel, voor de ander een hel deze wereld!
Een 9+
Hallo allemaal, kerstfilms en kerst ben ik nooit echt aan verslingerd geraakt maar de dagen zijn wel fijn. Beetje laat voor de kerstwensen maar voor de Jaarwisseling wens ik een ieder een fijne overgang naar 2023 en een geweldig nieuw jaar toe! Laten we hopen dat de film- en serie industrie weer mooie producten voor ons maakt!
Toevallig gisteren nog Bones and All (2022) met Sir Mark Rylance gezien. Persoonlijk vind ik dit een fantastische acteur. Ondanks dat de meesten hier de credits zullen geven aan Hanks, vind ik Rylance zelf zo geweldig droogjes zijn rollen spelen, een heerlijk nuchter acteur.
"Bridge of Spies" meende ik al gezien te hebben maar nu na al die jaren kom ik erachter dat ik de foto van de hoes heel goed ken, vaak heb gezien maar de DVD altijd in de hoes heb laten zitten. Een prachtige spionagefilm met een mooi verhaal erin verweven! Blij dat ik vandaag hem uit de hoes heb gehaald!
Een fraaie 8+.
Iets veel bezijden de waarheid, Poe heeft wel de militaire academie gedaan voor een deel maar werd daar weg gestuurd vanwege drank/drugs gebruik en gokschulden, de film op zich was wel leuk.
Een afgeronde 7.
Zelf kenden wij de groep niet maar de trailer kwam goed over, vervolgens de film gezien en deze was genietbaar. Het is geen dijenkletser niet maar de film kijkt wel lekker weg.
Vandaar onze 7.
Chinese rampenfilm in de Hollywood stijl maar hij doet het echt niet onder voor zijn Amerikaanse soortgenoten. Het is verre van briljant maar wel vermakelijk binnen het genre, ondanks de gebruikelijke overdrijving en de banale familiedrama's. In eentje daarvan zag ik de bekende Engelse acteur Jason Isaacs spelen, die hier de rol heeft van een leidinggevende van een attractiepark wat aan de rand van de vulkaan gebouwd is.
Naar mijn mening was het acteertalent wat we rond zagen lopen in de film iets onder de maat maar ik vermoed dat men dat door middel van de actie, die vanaf het eerste half uur vrijwel non-stop is, uit het zicht probeerde te trekken. Als men niet te kieskeurig is, houdt deze film de kijker(s) wel bezig.
Gelukkig voor de makers van dit soort films is er tegenwoordig CGI want zoals ik al noemde is er veel mogelijk wat in de werkelijke wereld niet haalbaar is. Daarom adviseer ik de film te starten met de spreekwoordelijke "korrel zout" binnen handbereik. Ik heb de originele film gezien zonder nasynchronisatie, dus in de Chinese en Engelse taal. Voor de liefhebber van dit genre raad ik de film aan, genoeg actie en spanning.
Een 6+
Grappig, blij, verdrietig... Gewoon een emotionele achtbaan! Wat een fantastische film en wat een prestatie van alle acteurs. Ik ben niet iemand die vaak verdriet voelt bij filmverhalen maar deze film zoog me naar binnen! Zo'n interessante film en nooit verveling gevoeld. Tom Hanks was briljant zoals hij altijd is. Een van mijn favoriete films aller tijden!
Een ruime 8!
Het is niet bepaald een Oscar product en op sommige vlakken overtreft hij zelfs het Hollywood niveau "Tranentrekker", de beruchte Tearjerkers. Het verhaal is vrij rechtlijnig net zoals al dit soort rampenfilms vaak zijn. Hier een groepje mannen en vrouwen, deels militair en een kind die de wereld redden van de plantenmonsters. De planten zijn redelijk mooi gemaakt en de set is prima. Het acteerwerk kon beter maar alles bij elkaar genomen, een 5.
Als je van oorlogsfilms houdt valt genoeg te beleven in "Sahara". Normaal gesproken zitten oorlogsfilms vol met 2-dimensionale karakters, zijn ze ofwel 'good guys' of 'bad guys' en worden ze gedood of overleven ze. Maar hier heeft regisseur Zoltan Korda elke speler uitgewerkt, zodat de kijker bekend raakt met hun achtergronden en motieven. Het zijn geen stripboeksoldaten omdat Korda de film met zijn hart heeft doordrenkt - er is interesse voor elk personage.
Humphrey Bogart, 2 films na de roemruchte film "Casablanca", is de held.. Sergeant Tambul, gespeeld door Rex Ingram, wordt veracht door de gevangengenomen Duitse vlieger vanwege zijn ras dat hij als inferieur beschouwt, maar Tambul blijkt de betere man te zijn. Zelfs de Italiaanse gevangene (J.Carroll Naish) die krijgsgevangene was van Tambul, heeft een gezin en gelooft niet in het fascisme - hij wil gewoon naar huis.
Er zijn verschillende vuurgevechten voor actiefans en de spannende momenten van de film worden versterkt door achtergrondmuziek geschreven door Dmitri Tiomkin en geregisseerd door Max Steiner. Korda heeft niets over het hoofd gezien om ons een geweldig oorlogsbeeld te geven. Ik heb de film een tijdje uitgesteld vanwege het zwart/wit beeld maar vind hem uiteindelijk beter dan de gemiddelde oorlogsfilm.
Een 8-.
Dit is een meer ongecompliceerde actiefilm dan het op het eerste gezicht lijkt. Alleen al de titel geeft het idee dat er een nieuwe kijk op de dingen is - dat sommige moderne krijgers (in dit geval boeven) los rondzwerven in de wereld vanwege een ongeluk waar ze misschien gedeeltelijk verantwoordelijk voor waren. Dit heeft (blijkbaar) betrekking op de Samurai-geschiedenis en er is zelfs een scène later die rechtstreeks verwijst naar deze oude Japanse cultuur.
Maar het is allemaal niet nodig want wat er echt gebeurt is een bekende formule (met alle opwindende formule-wendingen): een groep van verschillend getalenteerde en enigszins beruchte mannen (en een vrouw) ontmoeten elkaar om een ​​enorm gevaarlijke misdaad te plegen. Er is planning, intrige, teleurstelling, verraad en een laatste grote verrassing. En er zijn vuurgevechten en in ieder geval het begin van een vonkje romantiek op het werk. De cast is geweldig. Robert De Niro is in uitstekende vorm en hij wordt goed ondersteund door de grote Jean Reno, evenals verschillende anderen in de groep.
Het is merkwaardig dat de regisseur, John Frankenheimer, terugkeert naar het thema of bijna een sensationele truc, om een ​​sluipschutter hoog verborgen te houden tijdens de film. Dit verschijnt voor het eerst in (heb ik mij wijs laten maken) The Manchurian Candidate (1962) (wat een veel inventievere film is) en is hier bijna een zelfreferentie, in een van zijn laatste films.
"Ronin" heeft mij 2 uurtjes goed vermaakt en mijn waardering is een 8.
Wij hebben de film van de bekende pindakaasfabriek (SN) gehaald en het viel ons niet tegen. Als we dan later lezen dat Martin van Waardenberg (regisseur en 'Ome Cor) deze film zelf hebben gemaakt en daarmee ook het goede doel steunen, dan nemen wij ons petje voor hen af. Ook hulde aan de acteurs en actrices die belangeloos hebben meegewerkt. Het acteerwerk was beter dan we vaak in Nederlandse films zien en ook de set was mooi, veel prachtige beelden van Rotterdam. By the way, we komen uit het noorden des lands.
Jammer ergens dat we de opzet van het goede doel van tevoren niet wisten, daar wil je altijd wel voor geven. Aan de andere kant snappen wij het niet helemaal, hoe kan je als kijker het goede doel dan steunen, abonnee worden van 'Pathé Thuis' en 'meJane' voor 1 film?
Onze waardering voor de film is een 7+.
Ook wij zijn opnieuw deze film na ruim 12 jaar opnieuw gaan bekijken en ja, sterk is de film met een ondenkbaar verhaal. Je zou als je er gevoelig voor bent zelfs angst kunnen oplopen voor kinderen na dit verhaal.
Het is het dametje wel, zo ontwikkeld en zo "volwassen" in haar gedrag. Gelukkig waren we een deel van het verhaal al vergeten, dus een leuke kijkervaring, wederom!
Uiteindelijk scoort de film wederom bij ons een ruime 7.
Dit is een film zoals wij graag een keer zien tussen alle actie, horror en oorlogsgeweld in. Ze mogen meer gemaakt worden.
Gewoon een oudere man die zijn eigen willetje volgt met de kat aan de riem, de wereld intrekt met eerst een vast doel maar door de omstandigheden al snel her en der verzeilt raakt. Het verhaal kabbelt rustig langs de kijker heen en voor je het weet is het al weer voorbij.
Een unanieme 8.
Eerlijk blijven, terwijl wij hier zo naar uitkeken, zijn we aan het einde ietwat teleurgesteld. In het begin boeide de serie ons echt maar hoe verder we kwamen, hoe meer we uitkeken naar het einde. De spanning die in het begin aanwezig was, de eerste 5 afleveringen, verdween grotendeels daarna. De set was prachtig opgebouwd en de acteurs deden hun werk uitstekend. Als Baran bo Odar en Jantje Friese het verhaal in 5 afleveringen hadden gebracht, was het kijken ernaar waarschijnlijk ook aantrekkelijker geweest. In de laatste afleveringen zie je te vaak dezelfde gevaren opduiken en dat wordt vervelend op den duur. Al met al geven we de serie een 7, waar hij startte met een 8+.
Viel mij niet tegen, zelfs erg mee. Mooie begeleidende muziek, prima casting en een mooie set! Een minpunt maar dat heb ik ook bij andere producties van dit genre, teveel landsverering in de film. Daar doorheen geworsteld heb ik mij prima ruim 2 uur vermaakt!
De film heeft ook nog een Nederlands tintje: het gebruikte Garuda's spionagevliegtuig,
(vermomd als roofvogel)
is een Nederlandse ontwikkeling en werden voor deze film ook door een Nederlands team bestuurd, zie de aftiteling. Aan het einde van de film komt er nog een stukje informatie, dus niet bij aftiteling gelijk uitschakelen.
Een fraaie 7!
Vaak zijn lengte film en IMDb-score een goede indicatie voor je met een film begint te bekijken. Ook kan het verhaal veel informatie verstrekken, spreekt dit aan of....?
Hoewel het maar liefst 132 minuten duurt, is "Silverado" van Lawrence Kasdan enigszins moeilijk te benoemen. In tegenstelling tot Heaven's Gate (1980), dat (althans in de onversneden versie) zich tot het uiterste inspant om de motieven van de hoofdpersonages uit te leggen, doet deze film het tegenovergestelde. Misschien heb ik iets gemist, maar tegen het einde van de film wist ik nog steeds niet wat de vriendelijke sheriff (gespeeld met een charismatische minzaamheid door de stevig gebouwde Brian Dennehy) had tegen het heroĂŻsche viertal. Hij had tenslotte eerder het leven van Kline gered bij de cavalerie-buitenpost. Toegegeven, Scott Glenn was hem iets eerder te hulp gekomen, dus wat we hier hebben is een held met verdeelde loyaliteiten. Dat kunnen we begrijpen. Maar ergens langs de lijn, zonder excuses of met verlof, Kline wisselt van kant en sluit zich aan bij Glenn en zijn enigszins vrolijk gestoorde broer (huiveringwekkend gespeeld met een passende afschuwelijke hilariteit door Kevin Costner) en de al even angstaanjagende Danny Glover.
Hoewel zijn script gebrekkig is, wordt de film toch met veel stijl en zwier geregisseerd door Lawrence Kasdan, die het inzicht had om de altijd geweldige, meermaals bekroonde Linda Hunt in een belangrijke rol te gieten. Het landschap, de art director, fotografie en muziek scoren zijn fantastisch.
Nog een poging van Sam Fuller om de "bloed en ingewanden", de "Reality of War" te laten zien. De horror die de echte mensen voelden en doorstonden, leden en zweetten, en uiteindelijk was het allemaal voor de liefde van het gewone land. Hollywood Hotshots die door de standaard "War Movie" paradeerden waren niet acceptabel. Maar dat is het probleem, helaas was de filmindustrie er niet klaar voor of begreep ze nooit de visie van deze directeur van het zelf opgerichte productiehuis "Globe Enterprises" in 1956 en dat deed hem zeer.
Hij probeerde het zo hard met wisselende resultaten, teruggehouden door het systeem en op gespannen voet met de geldschieters. Zijn beste oorlogsfilms zijn zijn onafhankelijk geproduceerde films, die baanbrekend waren en de grenzen van sociale paradigma's en ongebreideld hypocriet gedrag weerlegden.
Maar vergeleken met bijvoorbeeld The Steel Helmet (1951), is dit meer een studiofilm iets waar hij zich minder prettig bij voelde en niet helemaal tevreden was met het voltooide werk.
Een 7+.
Mooi verhaal, is niet een "echte horror", tenminste wat sommigen daaronder verstaan. Wel is er continu een onderstroom van spanning aanwezig en ook de kijker weet meestal net als Julia niet waar hij/zij aan toe is.
Goed gemaakt en gespeeld maar dat hadden we ook niet anders van deze regisseur verwacht. Het enige wat we niet hadden verwacht is dat er Frans in de film wordt gesproken i.p.v. Spaans.
Een 7+
Dit zijn (vinden wij) nog betere films van deze regisseur: Contratiempo (2016) Durante la Tormenta (2018)
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series