Recensie 'Bergman Island'

Een ode aan Ingmar Bergman in een geruststellend zomerjasje

Recensie 'Bergman Island'

Op het eiland waar de befaamde filmmaker Ingmar Bergman woonde, wordt jaarlijks een filmfestival met zijn films georganiseerd. Van heinde en verre komen er toeristen en filmmakers en -kenners naar het inspirerende eiland voor het evenement, dat niet uitbundig is maar juist heel kalm. De perfecte plek om je helemaal te verliezen in de verhalen van Bergman én je eigen fantasie.

Bergman Island (2021) is de nieuwe dramafilm van Mia Hansen-Løve, die vrouw die ons eerder onder andere het schitterende L'avenir (2016) met Isabelle Huppert bracht. Net als in L'avenir gaat het in Bergman Island vaak over het verschil tussen denken en doen, dromen en daden en fictie en feit. In de nieuwe film is het Chris (Vicky Krieps), scenarioschrijver, die met de handen in het haar zit.

Zomerse retraite

Chris reist tijdens de zomervakantie samen met haar partner Tony (Tim Roth) af naar het eiland om daar een tijdje te gaan schrijven in een van de schitterende panden van de Bergman Foundation. Het blijkt het huis uit Scenes from a Marriage (1973), en dat feit zet de toon voor de milde spanningen tussen de twee. Tony vertrekt bijna dagelijks naar de activiteiten van het filmfestival, terwijl Chris probeert te schrijven aan haar nieuwe film. Dat lukt maar matig, totdat ze zichzelf en haar fantasie helemaal vrij laat.

Koningin Krieps

Naast Krieps en Roth vertolken ook Mia Wasikowska en Anders Danielsen Lie belangrijke personages in Bergman Island. Allevier spelen ze de sterren van de hemel, en Krieps nog het meest. Daar staat tegenover dat de bijrollen allemaal belabberd geschreven zijn en slordig geacteerd worden, alsof dat deel van het scenario afgeraffeld is. Dat is zonde, want daardoor komen sommige scènes van de film helemaal niet overtuigend over.

Film over film

De film van Hansen-Løve zit, uiteraard, ramvol met expliciete en impliciete referenties naar het werk van Bergman. Daarnaast is het verhaal behoorlijk reflectief op het medium. Het speelt zich af op een filmfestival gaat over het schrijven van films, het schieten van films, het kijken van films en, nou ja, het praten over films. Als hoofdpersoon Chris de regie over haar eigen leven dreigt te verliezen, duikt ze in het leven van haar eigen personage Amy en draait de film vanaf dat moment om die persoon.

Als Amy weet ze ook niet wat ze allemaal aan het doen is, maar Chris heeft het tenminste wel zelf verzonnen. Ze bekijkt het eiland via haar ogen en gaat helemaal op in het totaal andere leven van haar eigen hersenspinsel. Fictie en non-fictie beginnen door elkaar te lopen en laten een hoop aan de verbeelding over. Dat kun je zien als slordige losse eindjes, maar het nodigt je als kijker ook uit om zelf je fantasie te gebruiken.

Bergman Island zit vol met mooie beelden van de Zweedse natuur, die worden begeleid door een charmante, toegankelijke soundtrack. Het productieteam heeft een prima releasedatum gekozen, want je krijgt er echt zin van om op vakantie te gaan en ook rond te fietsen op een Zweeds eiland waar het 's nachts bijna niet donker wordt. Een fijne zomerfilm die je aan het denken zet, maar ook weer niet al te lang.

3.5 / 5

Trailer 'Bergman Island'

Beeld: Still 'Bergman Island' via Filmdepot