Recensie 'The Gray Man'

Bikkelharde actiefilm uit de stal van Netflix

Recensie 'The Gray Man'

We kennen de gebroeders Anthony en Joe Russo vooral van de grote superheldenfilms van Marvel. Hun naam staat onder twee Captain America-films en twee Avengers-films. Ze zijn dus gewend om met grote budgetten te werken. Netflix stelde een budget beschikbaar van 200 miljoen dollar en wist Ryan Gosling, Chris Evans en Ana de Armas te strikken. Daarmee is het samen met Red Notice (2021) één van de duurste Netflix-films aller tijden. Nou, als dat geen goede film oplevert!

Court Gentry (Ryan Gosling) is een crimineel en wordt in de gevangenis benaderd door de CIA voor het geheime Sierra Project. Hij is nummer zes in de rij van gerekruteerden - nummer 007 was helaas al bezet - en werkt zich op tot een van de beste geheim agenten. Totdat het hoofd van de afdeling, Carmichael (Regé-Jean Page) het project beëindigd en een van zijn andere agenten gebruikt om Six uit de weg te ruimen. Die is echter te goed getraind om zich zomaar om zeep te laten helpen en dus wordt ene Lloyd Hansen - Chris Evans in een totaal geschifte rol - op hem losgelaten. Vlak voordat Six Sierra Four tot moes heeft geslagen, krijgt hij een usb-stick in zijn handen gedrukt met belastende informatie over Carmichael.

Actie, actie en nog eens actie

Voordat de film in een orgie van geweld − dat wil zeggen heel veel gevechten, kogels, messen en achtervolgingen − belandt, neemt de film wat gas terug om de held van het verhaal nog wat diepgang mee te geven. Zijn leermeester is Fitzroy (Billy Bob Thornton) die hem alle kneepjes van het vak heeft geleerd en is de enige die hij volledig kan vertrouwen. De twee hebben een goede band en die gaat zelfs zo ver dat Six de oppas wordt van Claire, het opstandige nichtje van Fitzroy die een hartafwijking heeft. Na de dood van haar ouders zorgt Fitzroy voor haar. Na een stroef begin krijgen Six en Claire een meer dan goede band en dus wordt Claire in het verhaal gebruikt als motivatie voor het handelen van Six.

Want laten we eerlijk zijn: zou een geheim agent half Praag op zijn grondvesten laten schudden voor alleen een usb-stick en een gestoorde agent die elke crimineel tonnen aan prijzengeld beloofd om Six om te leggen en hem de stick te overhandigen? Nee, natuurlijk niet. Six krijgt nog wel hulp van een andere agent, Miranda (Ana de Armas), in een rol die verdacht veel lijkt op de kleine rol die ze speelde in de laatste Bond-film No Time to Die (2021). Dat hij dat voor Fitzroy en zijn nichtje zou doen is veel aannemelijker, maar dat maakt de film niet minder geloofwaardig.

Meppen zonder inhoud

Dat buiten beschouwing gelaten is The Gray Man (2022) een heel vermakelijke film die genoeg actie en af en toe wat humor voor ons in petto heeft. Je zou het kunnen zien als een mix van stijlen uit de films van Jason Bourne, Ethan Hunt en James Bond maar dan nét wat minder spannend, minder grappig en minder goed geschreven. Voor een film van 200 miljoen is het wel opvallend leeg aan verhaal, personages en spanning. Na een uur meppen zonder inhoud gaat het wat vervelen. De speelduur van ruim twee uur is te lang. The Gray Man is niet eens echt heel slecht maar wel ongeïnspireerd en al vele malen veel beter gedaan.

3 / 5

The Gray Man is nu te zien op:

Trailer 'The Gray Man'