Recensie 'Les intranquilles'

Familiedrama met een onzichtbare vijand

Recensie 'Les intranquilles'

We kijken naar een slapende vrouw op het strand. Ze lijkt de rust zelve en op de achtergrond klinkt het geluid van golven, begeleid door zachte pianomuziek. In het volgende shot zien we een man en een jongetje, die spelen in de golven en snorkelen. In het shot erna zien we de man en het kind in een boot, midden op zee. Halverwege springt de man plotseling van de boot. "Vaar jij maar verder," roept hij tegen zijn kind, "Ik zwem wel!"

Zo begint Les intranquilles (2021), de nieuwe film van de Belgische regisseur Joachim Lafosse. De film ging vorig jaar in première op het filmfestival van Cannes en volgt Damien, een kunstenaar met een bipolaire stoornis, en zijn vrouw en kind. Het verhaal draait om de manier waarop hij zelf, zijn vrouw en zijn kind ermee omgaan. Lafosse weet het verregaande effect van een geestesziekte op een gezin zeer realistisch en indringend over te brengen.

Meeslepend manisch

De onverwachte zwemtocht in de openingsscène van de film markeert het begin van een manische fase waarin Damien terechtkomt. In eerste instantie lijkt er weinig mis: hij is energiek, creatief, uitbundig bezig met zijn kind en ziet overal mogelijkheden. Maar de mensen om hem heen, die hem het beste kennen, merken al snel dat er iets goed mis is. Damien is niet aanspreekbaar en niet te stoppen. Hij zit volledig in zijn eigen hoofd, slaapt niet meer en draait helemaal door. Zijn vrouw Leïla is wanhopig en schakelt de hulp in van haar schoonvader en later ook van de officiële hulpdiensten. De uitgeputte Damien wordt meegenomen en behandeld en keert uitgeblust terug. Eventjes is alles prima, maar de hele familie loopt op eieren. Zal Damien de balans nu wel weten te behouden?

De rusteloosheid, spanning en stress van de hoofdpersonen, die weergaloos gespeeld worden door Leïla Bekhti en Damien Bonnard, druipt van het witte doek af en kruipt helemaal onder je huid. Kijken naar Les intranquilles is alles behalve een ontspannende ervaring en daarom misschien niet voor iedereen geschikt. De ziekte neemt het gezin, en daarmee de film, helemaal over. Geen van de personages wordt echt geïntroduceerd:, we leren ze langzaam kennen en het gaat meer om de sfeer en de onderlinge relaties dan om karakters.

Traag maar mooi

Er zit weinig tempo in de film, terwijl het verhaal daar af en toe wel baat bij gehad zou hebben. Nu dwaal je als kijker af en toe een beetje af, zeker in het begin wanneer je nog niet echt een band hebt met de personages. Tijdens die momenten kun je gelukkig wel genieten van de mooie cinematografie. Les intranquilles is prachtig geschoten en vrijwel ieder frame zou het goed doen als schilderij. Lafosse geeft ons in zijn film een minutieuze weergave van hoe ingewikkeld het is om met iemand samen te zijn die vooral in zijn eigen wereld leeft, hoeveel je ook om elkaar geeft, en raakt je recht in het hart.

3.5 / 5

Les intranquilles is nu te zien op:

Picl