Recensie 'Pinocchio'

Uit het verkeerde hout gesneden

Recensie 'Pinocchio'

Na Beauty and the Beast (2017), The Lion King (2019) en Aladdin (2019) is het nu de beurt aan het volgende sprookje voor een live-actionremake van Disney: Pinocchio (2022). Niemand minder dan Tom Hanks neemt de rol van houtkunstenaar Geppetto op zich. Het resultaat is een teleurstellende hertelling van het bekende sprookje.

Er was eens…

Geppetto moet leren omgaan met het verlies van zijn zoon en maakt een houten pop die hem aan zijn jongen doet denken. Wat zou het toch mooi zijn als deze Pinocchio, zoals hij hem noemt, echt zou leven! De houtkunstenaar doet een wens die – niet geheel onverwachts – uitkomt: Pinocchio komt tot leven en gaat een groots avontuur aan. Van zijn eerste dag op school tot een ontmoeting met twijfelachtige figuren…

Een zingende Tom Hanks als publiekstrekker

Voor Pinocchio werkt Tom Hanks opnieuw samen met de regisseur waarmee hij ooit Forrest Gump (1994) maakte, Robert Zemeckis. Zo'n grote naam als Hanks trekt natuurlijk veel fans naar Disney+, wat dan gelijk zijn grootste doel in de film lijkt te zijn. De Cast Away-ster is als Geppetto enkel de maker van Pinocchio en verdwijnt daarna naar de achtergrond. Na een zingende en dansende Hanks aan het begin, waarin hij vooral dient als de persoon die alles uitlegt aan de kijker en af en toe een Italiaans toontje doorvoert in zijn accent, voegt de acteur niet veel meer toe.

Animatie slaat de plank mis

Op het verhaal is niets aan te merken. De ezels, de fee, de enorme walvis en de boosaardige vos en kat: we kennen het allemaal uit het originele sprookje. Alle elementen zitten er ook dit keer weer in, maar dan mooier weergegeven dan het origineel. Ten minste, dat was de bedoeling van Disney, maar de studio slaat de plank behoorlijk mis. Hoewel het een live-actionfilm zou moeten zijn, is het grootste deel alsnog geanimeerd, dan wel door de computer dit keer. Zelfs het huis van Geppetto, dat ze makkelijk in het echt hadden kunnen namaken, is gevuld met CGI. Hoe verder we in het verhaal komen, hoe meer de wereld van Pinocchio volledig uit computeranimatie bestaat. Soms werkt dit goed, zoals in The Lion King in 2019, maar hier maakt de studio te veel fouten en loopt de animatie meermaals niet goed over met de echte personages.

Verwacht daarnaast geen donker randje zoals een arme Geppetto in Pinocchio (2019) met Roberto Benigni. Disney zou Disney namelijk niet zijn als ze enkel de mooie kant van het verhaal vertellen, zoals ze natuurlijk ook deden met Pinocchio (1940). Maar goed, in tijden van crisis na crisis is dat misschien juist wel fijn.

Toch een vermakelijk sprookje

Ondanks de CGI-foutjes – die erg jammer zijn voor een studio die hier normaal zo secuur mee omgaat – blijft Pinocchio een magisch verhaal en ben je zeker van een avond vermaak. Probeer je kritische bril af te laten en laat je meevaren door het bijzondere avontuur van de houten jongen. Hopelijk is The Little Mermaid (2023) volgend jaar een groter succes.

2.5 / 5

Pinocchio is nu te zien op:

Disney+