Recensie 'Een man die Ove heet'

Zweedse mopperkont

Recensie 'Een man die Ove heet'

Regisseur Hannes Holm portretteert in deze komedie het leven van beroepsmopperaar en neuroot Ove die de schrik is van de buurt waarin hij woont. Dat Ove een heel andere kant en een verleden heeft, laat Holm zien in flashbacks. En door in het heden Ove kennis te laten maken met het nieuwe gezin dat tegenover hem komt wonen. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Fredrik Backman en in de stijl van De 100-jarige Man Die Uit Het Raam Klom En Verdween.

Winterlaars met oogjes

Ove (Rolf Lassgård) is 59 jaar oud. Hij staat bekend als de mopperkont van de buurt. Hij lacht zelden. Zijn mondhoeken staan steevast naar beneden. Iedere dag doet hij zijn inspectierondje terwijl foutgeparkeerde fietsen worden opgeborgen en de inhoud van afvalbakken wordt gecontroleerd. Hij schoffeert de hond van een van de buren. Het is niet eens een hond maar een winterlaars met oogjes, zo redeneert Ove. En wat doet die verdomde kat toch steeds op zijn gazon. Nee, het is geen vrolijke snuiter die Ove. Maar als op een dag zijn nieuwe overburen per ongeluk zijn brievenbus omver rijden blijkt dat het begin van een onverwachte vriendschap. Een vriendschap die Ove weer de mooie kant van het leven laat zien.

Rouw en verlies

Achter dit gedrag zit een groot verdriet. Ove rouwt namelijk om zijn overleden vrouw Sonja (Ida Engvoll) en trouw als hij is, gaat hij elke week met een bosje bloemen naar haar graf. Sinds het overlijden is Ove erg weemoedig en depressief. Ove besluit uit het leven te stappen. Dat dat nog niet meevalt ondervindt hij bij iedere poging die hij onderneemt en steeds gestoord wordt door zijn buren die weer iets van hem moeten. Deze kolderieke scènes vertonen een overeenkomst met het werk van Holms landgenoot Roy Andersson.

Op een Saab kun je altijd vertrouwen

Holm laat door middel van flashbacks het verleden van Ove zien. Zo zien we dat hij al op jonge leeftijd neurotische trekjes vertoont. Maar ook waar zijn rechtvaardigheidsgevoel vandaan komt. In die zin geven de flashbacks het verhaal duiding en structuur. Ze zijn duidelijk ook anders van toon en kleur dan het heden, het meer grijze gebied waar Ove nu in verkeert. Ove groeit grotendeels op met zijn vader die hem alles leert over auto’s. Op een Saab kun je altijd vertrouwen, is een van de wijsheden van zijn vader.

Sterke vrouwen

Zo zien we ook hoe Ove zijn vrouw Sonja leert kennen en dat zij alles heeft wat Ove zo ontbeert. Zij is open en ontwapenend. Altijd vrolijk en positief. Engvoll laat dat heel goed zien in haar spel en geeft daarmee mooi het contrast tussen de verschillende karakters van de twee. Het is ook precies dat, wat de nieuwe buurvrouw Parvaneh (Bahar Pars) bij Ove bewerkstelligd. Haar vrolijke maar ook pittige karakter doet Ove langzaamaan weer ontdooien en geeft weer kleur aan zijn leven.

Een lach en een traan

Dat niet iedere grap of verhaallijn even goed uit de verf komt is slechts een kleine kanttekening in een dramatisch verhaal dat opvallend luchtig gebracht wordt. Alle acteurs spelen met zichtbaar plezier. Maar het is vooral gelauwerd acteur Lassgård die de film draagt. Dit Zweedse komedie-drama laat je zowel glimlachen als ontroeren. Als het leven zelf.

3.5 / 5