Recensie 'Remainder'
Beklemmend en gemiddeld debuut

Remainder is een visueel gepolijste film, met een gedurfde soundtrack en interessant plot, maar de film overstijgt nooit het gemiddelde van zijn eigen voorgangers. Met een duistere sfeer en een boeiende cinematografie gaat de film echter niet vervelen, en regisseur Omer Fast levert zelfs een aantal memorabele scènes.
Geluk bij een ongeluk
De eerste bioscoopfilm van videokunstenaar Omer Fast toont het spannende verhaal van de jonge Tom (Tom Surridge), die getroffen wordt door een zwaar object dat uit de lucht valt en in een coma raakt. Als hij wakker wordt, is hij een groot deel van zijn geheugen verloren. Hij krijgt een fikse schadevergoeding, en met de 8,5 miljoen pond die hij ontvangt reconstrueert hij de gefragmenteerde herinneringen die hij nog heeft. De reconstructie van zijn herinneringen blijkt een gevaarlijke obsessie.
Kunstenaarsbloed
Dat Remainder geregisseerd is door iemand die veel geëxperimenteerd heeft met film moge duidelijk zijn. Sommige scènes zijn gemakkelijk meesterlijk te noemen, qua cinematografie én soundtrack. Fast brengt de camera heel dicht bij zijn acteurs, soms zo dichtbij dat de kijker alleen close-ups van bepaalde ledematen krijgt. Het werkt aardig vervreemdend, en op sommige momenten is dit een sterk wapen tegen de clichés en middelmatigheid waarin Remainder dreigt te vervallen.
Niet de eerste
Aan originaliteit en overtuiging ontbreekt het namelijk nogal eens bij Fasts debuutfilm. Het acteerwerk is niet altijd onomstootbaar; hoewel Surridge vaak goed in zijn rol zit, lijkt hij op kritieke momenten niet zo overtuigend te zijn als nodig is. Ook zal voor veel kijkers het gevoel opkomen dat een film als deze al meerdere keren op het scherm te zien was, want onder zeer goed camerawerk en inventief gebruik van filmtechniek ligt een psychologische thriller als vele anderen. Een verhaal over geheugenverlies, een protagonist die even onwetend als het publiek is en een aantal nodige plot-twists; het zijn motieven die voor de gemiddelde thrillerkijker niet vreemd zullen klinken, en met de clichés wordt helaas meestal niet creatief omgegaan.
Geleend van Kaufman
Maar originaliteit is natuurlijk niet alles, en een film kan zelfs met het stelen van anderen nog iets moois neerzetten. Zo komt Remainder met een setting die rechtstreeks uit Charlie Kaufmans alom bekende rariteit Synecdoche, New York lijkt te komen, en niets daaraan is misplaatst. Sterker nog: het brengt een van de krachtigste kanten van Remainder met zich mee. De beklemmende sfeer en verwarrende realiteitszin die we kennen uit Synecdoche, New York werken uitstekend in Fasts debuut.
Uiteindelijk blijft Remainder een boeiende film, die in weinig dingen echt uitblinkt, maar een interessante, beklemmende sfeer heeft en mooie shots laat zien. Remainder is niet vernieuwend en over het algemeen niet excellerend, maar wel een slimme film en onderhoudend genoeg om het makkelijker te maken om over zijn gebreken heen te kijken.