Recensie 'Promising Young Woman'

Een humoristische wraakthriller over #MeToo

Recensie 'Promising Young Woman'
25 april 2021 om 08:54

Promising Young Woman (2020) is een fris en authentiek verhaal over #MeToo en wraak met een sterk humoristisch randje. Het gezicht achter de film is de Engelse actrice en scenarioschrijver Emerald Fennell, bekend als schrijvende kracht achter de succesvolle serie Killing Eve (2018– ) en sinds kort ook te bewonderen als Camilla Parker Bowles in het vierde seizoen van The Crown (2016– ). In Promising Young Woman, haar regiedebuut, klinkt duidelijk haar eigenzinnige filmstem door.

Carey Mulligan speelt op overtuigende wijze Cassandra 'Cassie' Thomas, ooit een student geneeskunde met een veelbelovende toekomst, tot een mysterieus incident daar een einde aan maakt. Cassie werkt overdag in een koffiezaakje, 's avonds doet ze alsof ze stomdronken is met de bedoeling dat 'bezorgde' mannen zich over haar ontfermen. Als ze vervolgens bij de mannen thuis onderuitgezakt op de bank of op bed ligt, confronteert ze hen: "Wat ben je aan het doen?", "wat zijn mijn hobby's?", "weet je eigenlijk wel hoe ik heet?"

De goedzakken zijn de slechteriken

De 'bezorgde' mannen maken de film anders dan andere films over #MeToo die de afgelopen tijd de revue zijn gepasseerd. Waar de man over het algemeen veelal het kenmerkende stereotyperende beeld van slechterik uitbeeldt, zou je kunnen stellen dat in Promising Young Woman sprake is van het tegenovergestelde. Fennell laat zien dat de beeldvorming rondom metoo vaak eenzijdig is, in haar verhaal zijn de goedzakken de boosdoener.

Met de casting weet Fennell precies de juiste snaar te raken. Naast Mulligan zijn Bo Burnham, Alison Brie, Christopher Mintz-Plasse, Jennifer Coolidge en Max Greenfield te zien. Vrijwel alleen maar acteurs uit de komediehoek die op subtiele wijze hun stempel weten te drukken op het verhaal. Het maakt dat de bij vlagen spannende thriller ook veel weg heeft van een romantische komedie. De kracht van de film lijkt te zitten in het combineren van deze verschillende genres.

Sfeer proeven

Ook aan het visuele aspect is veel aandacht besteed. Zo zien we roze vloerbedekking, met plastic hoezen overdekte bloemetjes-tafelkleden en schalt op de achtergrond muziek van Britney Spears en Paris Hilton. Stel je daar vervolgens Mulligan al kauwgombellenblazend met felroze lippen bij voor en je kunt de sfeer bijna proeven.

Ondanks de speelse toon heeft de film een belangrijke boodschap. Het valt te bezien als een aanklacht tegen de huidige maatschappelijke standaarden die in sommige gevallen nog steeds een verkrachtingscultuur ondersteunen. Mulligan zei daarover: "De film is als een verpakt snoepje, pas als je het eet besef je dat het giftig is." Promising Young Woman komt tot een verrassend einde waarover nog lang valt na te praten.

4 / 5
Promising Young Woman (2020)
7.5