Recensie 'Two Distant Strangers'

Nooit meer naar huis

Recensie 'Two Distant Strangers'
30 april 2021 om 13:16

De Afro-Amerikaanse Cartoonist Carter James (Joey Bada$$) herbeleeft telkens opnieuw dezelfde dag en niet zomaar een dag, maar de dag waarop hij steeds weer op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht door een politieman (Andrew Howard). Elke dag probeert hij zich te onderwerpen aan de instructies van de politieagent in kwestie, maar doet het ertoe hoe hij zich gedraagt of heeft de politieagent het op hem gemunt vanwege zijn huidskleur en is zijn lot bepaald?

Je zult wellicht inmiddels denken dat je zelf in een tijdlus zit met in korte tijd wel drie films met ditzelfde concept (Palm Springs (2020), The Map of Tiny Perfect Things (2021)), maar Two Distant Strangers (2020) komt met een krachtige en actuele boodschap. Het begin van de film laat denken dat het een leuke romcom wordt met een dag die goed en als hoopgevend voor de toekomst begint, maar al snel zal het lachen je vergaan wanneer je de sterke verwijzingen naar de zaak George Floyd herkent. Net zoals de nieuwsberichten uit de Verenigde Staten ons herhaaldelijk opschrikken met meldingen dat er weer een Afro-Amerikaan slachtoffer is geworden van (onnodig) politiegeweld, worden we in de film herhaaldelijk opgeschrikt door wat Carter steeds weer overkomt; we blijken inderdaad in een tijdlus te zitten.

Politiek gedreven

Het lijkt erop dat deze film niet gemaakt is om gewoon nóg een film te maken maar om een politieke en sociaal-culturele boodschap uit te dragen. De acteerprestaties zijn niet bijzonder en er wordt niet verklaard hoe Carter terecht is gekomen in de tijdlus, maar in dit geval rechtvaardigt de boodschap misschien wel de tekortkomingen in het plot en in originaliteit. Kort en krachtig wordt de onzekerheid, angst en machteloosheid geïllustreerd van Afro-Amerikanen in een "blanke" maatschappij en hoe zij op elk moment slechts door hun huidskleur doelwit kunnen worden van oneigenlijk handelen van de politie.

De titel van de film is afgeleid van het lied Changes van Tupac waarin hij zegt: "Learn to see me as a brother instead of two distant strangers". De originele versie van dit lied, That's The Way It Is gezongen door Bruce Hornsby, is meerdere keren te horen. Overigens had ook dit een passende titel voor de film kunnen zijn.

Geen nuances

Deze korte film wordt opgedragen aan alle slachtoffers van politiegeweld en de boodschap van regisseurs Travon Free en Martin Desmond Roe is dat het nooit heeft moeten gaan over wat de slachtoffers wel of niet fout hebben gedaan, maar om de diepgewortelde fout in het systeem. Afgelopen weekend won Two Distant Strangers de Oscar in de categorie beste korte film en vergaarde daarmee in een klap wereldwijde aandacht. Het is een simpel verhaal, misschien wel te simpel, maar daarmee wel toegankelijk voor een breed publiek en zeker dertig minuten van je tijd waard.

3 / 5
Two Distant Strangers (2020)
6.9