Recensie 'The Little Things'

The devil is in the details

Recensie 'The Little Things'
3 mei 2021 om 14:18

Drie Oscarwinnaars in een film samen, dat moet toch haast wel een succes worden. Toch is in het verleden gebleken dat des te meer grote spelers je in een film stopt niet altijd een succes hoeft te zijn. Sterker nog: het kan tegen je gaan werken. In The Little Things (2021) zet regisseur John Lee Hancock (The Highwaymen (2019)) Denzel Washington (Oscar voor Training Day (2001) en Glory (1989)) en Rami Malek (Oscar voor Bohemian Rhapsody (2018)) pal tegenover Jared Leto (Oscar voor Dallas Buyers Club (2013)).

Wanneer deputy sheriff Joe Deacon (Washington) voor een klusje wordt gestuurd naar zijn oude politiebureau in Los Angeles, komt hij in aanraking met een lopend moordonderzoek onder leiding van Jim Baxter (Malek). Baxter denkt de hulp van Deacon best te kunnen gebruiken en neemt hem hier en daar mee in het onderzoek. Wanneer ze tegen een verdachte aanlopen (Leto), begint een kat-en-muisspel.

How's the trunk space?

Zoals valt te verwachten van de drie heren is het acteerwerk van hoog niveau. De chemie tussen Washington en Malek is duidelijk aanwezig en Leto dartelt daar omheen als de psycho die geniet van het spelletje met de twee politiemannen. Washington laat in The Little Things ook een wat meer donkere kant van zijn karakter zien. Langzamerhand wordt er meer duidelijk over het verleden van Deacon in Los Angeles en probeert hij Baxter te behoeden voor hetzelfde pad. Malek zet een sterke jonge ambitieuze agent neer die worstelt met hoe ver hij kan gaan om een zaak af te kunnen ronden. De ondersteuning van de oude agent Deacon speelt daar een belangrijke rol in.

Sound of suspense

Een zeer belangrijke smaakmaker daarnaast is de soundtrack van Thomas Newman die eerder al de muziek voor Skyfall (2012) maakte. Hoewel de muziek nooit hard in de film te horen is, zorgt het wel voor de juiste setting. Een net niet te zenuwachtig pianodeuntje zorgt voor die echte "suspense" die bij een thriller als deze hoort. Samen met de veelal donkere shots blijft er altijd een onderliggende spanning hangen, terwijl de film zelf veel rust uitstraalt.

Boodschap

Waar The Little Things het zichzelf wat moeilijker maakt, is de boodschap die de film probeert te vertellen. Politiewerk zal altijd vol afwegingen zitten hoe ver je moet gaan om een dader te kunnen pakken en wat te doen als daarbij fouten gemaakt worden. In het huidige klimaat is meer dan duidelijk geworden dat zeker de Amerikaanse politie hier flink mee worstelt. In de climax van de film probeert Hancock dit nog eens te benadrukken, maar gek genoeg is dit ook het moment waarop hij kijkers kwijt zal raken.

Al met al is The Little Things een prima thriller die je ook aan het denken zet. Het acteerwerk is top en hoewel er eigenlijk veel rust in de film zit, is er toch altijd een onderliggende spanning. De boodschap van de film komt helaas net niet goed genoeg uit de verf en daardoor is de film ook niet meer dan die prima thriller. Het gevoel zegt dat er meer in had gezeten.

3.5 / 5
The Little Things (2021)
6.3