Recensie 'Silence & Darkness'

Horen, zien en niet zwijgen

Recensie 'Silence & Darkness'
12 mei 2021 om 12:59

De zussen Anna (Mina Walker) en Beth (Joan Glackin) vormen een sterke eenheid. Anna is blind en Beth is doof. Ze wonen met Vader (Jordan Lage) in een groot huis met een nog grotere tuin aan de rand van een afgelegen Amerikaans stadje. Langzaam druppelen onheilspellende details het verhaal binnen en deze zijn suggestief met precies genoeg informatie om ons kijkers geboeid te houden. Silence & Darkness (2019) komt langzaam op gang en eindigt in een explosie van angstaanjagende onthullingen.

De taakverdeling is duidelijk: Anna kookt, speelt gitaar en zingt graag. Beth doet de boodschappen, turnt in de tuin en vertaalt terwijl ze een boek leest elke zin direct in gebarentaal. De zussen hebben een symbiotische relatie. Als kijker vraag je je af: wat doen die meiden verder de hele dag? Het is onduidelijk of ze werken, studeren of iets anders doen. En wat is het doel van de injecties die Vader de zussen toedient waardoor ze allebei dagen in een gedrogeerde en apathische staat verkeren?

Vader is arts en heeft een macabere obsessie met hygiëne, ziekten, virussen, bacteriën en moleculen. Zijn hygiëne-fascinatie wordt op semi-humoristische wijze duidelijk wanneer een patiënte seks aanbiedt als verjaardagscadeau en hij vraagt én checkt of ze haar tanden wel heeft geflost, want dat was de vorige keer niet het geval… Verder heeft Vader een flinke collectie cassettebandjes. Ze vormen een audiodagboek waarin hij zijn dochters met ijzingwekkende afstandelijkheid beschrijft alsof ze medische experimenten zijn.

Het plezierige leven van Anna en Beth verandert wanneer er een menselijk been wordt gevonden in het bos, grenzend aan de tuin. 's Nachts wordt Anna plots wakker, ze hoort een vreemd onheilspellend geluid en loopt naar de veranda. Met de hulp van Beth en een zelf ontwikkeld coördinatensysteem, probeert ze de volgende dag de plek van het geluid te lokaliseren.

Griezelige intenties

De cinematografie is intrigerend: deze is enerzijds klinisch en afstandelijk waardoor een vreemde beklemmende gewaarwording ontstaat. Je hoort stemmen maar ziet geen gezichten, precies zoals Anna de wereld ervaart. Anderzijds beweegt de camera heftig tijdens situaties van hevige emoties, zoals de scène waarin Anna Beth probeert te helpen maar meerdere malen door haar vader wordt weggeduwd. Het camerawerk bestaat hier uit schokkende korte en snelle beelden en geven Anna's angst en wanhoop weer.

De acteerprestaties zijn subliem. Walker and Glackin hebben een chemie die je meeneemt in een wereld die voor velen onbekend is. In elke scène komt de binding tussen de dove en blinde zus naar voren. Alle communicatie vindt plaats via tactiele gebarentaal of vierhandengebarentaal waarbij de handen elkaar aanraken. De actrices lijken een natuurlijk talent te hebben voor deze vorm van interactie en dat maakt de relatie authentiek, warm en aanhankelijk.

Het huiveringwekkende plot wordt in de laatste vijf minuten uit de doeken gedaan op een manier die de titel impliceert. Misschien was het interessanter geweest als niet was gewacht tot die laatste minuten, maar lugubere details meer gedoseerd werden onthuld. Barak Barkan maakt met Silence & Darkness zijn regiedebuut. Eerdere filmprojecten waren Excellent Coffee (2016) en Killing the Fiddler (2017). Met Silence & Darkness slaat hij een ander genre in en dat pakt goed uit. De film is dankzij de ijzingwekkende sfeeropbouw en het geweldige acteerwerk een verfijnde combinatie van drama en thriller. Zeker de moeite waard!

4 / 5

Silence & Darkness is nu te zien op:

Prime Video