Recensie 'Strange But True'

Zoektocht naar de waarheid is niet geloofwaardig

Recensie 'Strange But True'
26 mei 2021 om 12:43

Een jonge vrouw is zwanger van haar vriend. Op zich niets bijzonders ware het niet dat haar vriend vijf jaar geleden is overleden. Dit is het intrigerende uitgangspunt voor de hedendaagse thriller Strange But True (2019). Wat volgt is een verhaal vol dwaalsporen, belabberd detectivewerk en onlogische aannames. Jammer, want deze film heeft in eerste instantie veel potentie en met name in de eerste scène worden we direct meegetrokken in een mysterieus verhaal.

Vijf jaar na de dood van haar vriend Ronnie staat de zwangere Melissa Moody (Margaret Qualley) ineens voor de deur van Charlene, Ronnie's moeder (Amy Ryan). Ze bespreekt haar situatie en zegt dat ze als gevolg van haar zwangerschap last heeft van black-outs. Melissa beweert stellig dat alleen Ronnie de vader kan zijn en zet haar verhaal kracht bij door een cassettebandje af te spelen waarin een helderziende haar vertelt dat ze zwanger is van Ronnie. Philip Chase (Nick Robertson), Ronnie's broer, gelooft Melissa, maar Charlene is achterdochtig.

Philip heeft na een fietsongeluk zijn been gebroken en woont daarom tijdelijk bij zijn moeder. Maar was het wel een fietsongeluk? Charlene is een verbitterde vrouw. Dit is in eerste instantie begrijpelijk: Ronnie is vijf jaar geleden overleden en kort daarna is haar man vertrokken. Hoe begripvol Philip haar ook benadert, ze blijft in haar cocon van verwijten, verontwaardiging en verdriet. Dit irriteert al snel.

Merkwaardige details

Op zoek naar een bevredigend antwoord oppert Philip dat Ronnie misschien zijn eigen sperma heeft laten invriezen. Hoe hij op dit idee komt? Vader Richard (Gregg Kinnear) is arts in een vruchtbaarheidskliniek. Het is dan ook vreemd dat Charlene voor meer informatie op onderzoek uitgaat in de bibliotheek. Heeft ze thuis geen internetverbinding? En heeft Charlene, decennialang getrouwd met een vruchtbaarheidsarts, geen enkele kennis van haar partners werk?

Melissa woont in een huisje op het terrein van het oudere echtpaar Erwin. Gail (Blythe Danner) en Bill Erwin (Brain Cox) zijn duidelijk begaan met het welzijn van Melissa, maar wie zijn de Erwins eigenlijk? Haar opa en oma? Het blijft een mysterie.

Goedbedoelde intenties

Regisseur Rowan Athale (Wasteland (2012)) herbergt in deze film diverse genres. Dat hoeft geen belemmering te zijn zolang de verschillende genres maar vloeiend in elkaar overlopen. En daar wringt de schoen. Als kijker beland je eerst in een psychologische thriller, vervolgens in een bovennatuurlijke thriller met detective aspecten om uiteindelijk af te sluiten in een crime-mysterie aandoend genre. Dit alles maakt een rommelige indruk.

Deze recensent stelde zichzelf regelmatig de vraag of gerenommeerde acteurs als Kinnear, Ryan en Cox input hebben gehad op het filmscenario. Een gedegen karakteropbouw ontbreekt waardoor een gevoel van afstand wordt gecreëerd en het verhaal niet blijft beklijven. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Aan het eind wordt het mysterie verklaart. Dat is op zich prima, maar door juist de aanloop naar onthullende details meer te verspreiden wordt er een spanningsboog opgebouwd. Het verhaal wordt nu verteld als een achtbaan met technische problemen: het hapert, rolt dan lekker door, staat vervolgens bijna stil om ten slotte in een noodvaart te eindigen in een looping, maar tegen die tijd kijk je al uit naar een volgende attractie. Niet een sterrencast maar juist een solide scenario kan de basis zijn voor een fantastische film. Helaas is dat laatste bij Strange but True niet het geval.

1.5 / 5

Strange But True is nu te zien op:

Prime Video