Recensie 'The Suicide Squad'

Een waardige tweede poging

Recensie 'The Suicide Squad'
3 augustus 2021 om 12:09

Guardians of the Galaxy-regisseur James Gunn maakt een uitstapje van Marvel naar DC met een nieuwe groep helden als de bekende Suicide Squad. Natuurlijk kan Harley Quinn (Margot Robbie) hierin niet ontbreken. Geheel in de muzikale en humoristische stijl zoals we die kennen van Gunn is deze remake van Suicide Squad (2016) bovenal een enorm vermakelijke superheldenfilm.

Een groep superschurken uit de gevaarlijke Belle Reve-gevangenis, waaronder Bloodsport (Idris Elba), Peacemaker (John Cena), King Shark (Sylvester Stallone), Polka-Dot Man (David Dastmalchian) en Harley Quinn, sluiten zich gedwongen aan bij Task Force X. Samen gaan ze een levensgevaarlijke missie aan om zo de veiligheid van de VS te garanderen. Hoewel dit soort missies in films vaak voorspelbaar kunnen zijn, is dat deze keer allesbehalve.

Humor draagt de film

Als Gunn ergens goed in is, dan is het wel in het schrijven van oprecht grappige scripts en dialogen. Ook voor DC weet hij dit talent vast te houden en de film zit bomvol humor. Als kijker wordt je vanaf het begin direct op dit niveau gebracht, mede door een aantal keiharde actiescènes waar de film mee opent als een soort sneer naar het origineel uit 2016. En net wanneer je denkt dat je even toe bent aan misschien één serieus gesprek zonder flauwe opmerking, switcht de film richting het einde naar een serieuzere toon naarmate er meer op het spel staat voor de leden van Task Force X.

De reden dat de humor zo aanslaat bij de kijker, is dat alles zo herkenbaar is. In plaats van een superheldenteam dat een Hollywood-sausje over zich heen heeft gekregen en alleen maar catchphrases uitkraamt, zeggen de leden van de Task Force X precies wat jij of ik ook zouden denken in zo'n situatie, hoe grof dit soms ook kan zijn. Ook Harley Quin is lekker recht voor haar raap, zoals we van haar gewend zijn, en is zeker een bijdrage voor het team en voor de film an sich. Jammer genoeg wordt het niet echt duidelijk wat haar motivatie is voor vele acties. Dit is gelijk ook hét minpunt van de film.

Veel sterren zonder al te veel diepgang

Met zo'n topcast is het niet gek dat er niets is aan te merken op het acteertalent. Voor de Gunn-fans zijn heel wat bekenden te spotten uit zijn vorige films, zoals Michael Rooker, Pom Klementieff, zijn broer Sean Gunn als de Weasel en ook zijn vriendin Jennifer Holland speelt mee. Met zoveel leden van de Task Force X is er echter vrij weinig plaats voor echte diepgang van de personages. Ook blijft een duidelijke motivatie van agent Waller (Viola Davis) uit. Hiervoor hebben regisseurs van superheldenfilms klaarblijkelijk toch echt meer speeltijd nodig, zoals Zack Snyder bewees met Zack Snyder's Justice League (2021).

Al met al is de remake op de eerste plaats een vermakelijke film. Met goede humor en keiharde actiescènes weet Gunn ook zijn stempel te zetten in de DC-franchise. Hoewel deze tot op zekere hoogte vernieuwend aanvoelt, blijft diepgang en een echt origineel plot helaas uit.

4 / 5

The Suicide Squad is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 14,99+) Ziggo (€ 14,99+)