Recensie 'In the Heights'

Dansend door het leven

Recensie 'In the Heights'

De film In the Heights (2021) neemt ons mee in het leven van een aantal migranten uit het Caribisch gebied die in New York wonen. Zij dromen van een leven dat eigenlijk buiten hun bereik ligt. Anders dan menig andere film over migranten, belicht dit verhaal de saamhorigheid en hoop, zonder geweld of schokkende gebeurtenissen.

In the Heights, geregisseerd door Jon M. Chu, is gebaseerd op de gelijknamige musical geschreven door Lin-Manuel Miranda die zelf ook kort in de film te zien is. De verhalen van de hoofdpersonages staan centraal te midden van muziek, dans en kleur. Usnavi (Anthony Ramos) droomt ervan genoeg geld te kunnen sparen om permanent terug te keren naar de Dominicaanse Republiek. Hij is verliefd op Vanessa (Melissa Barrera), maar durft haar niet mee uit te vragen. Benny (Corey Hawkins), Usnavi's beste vriend, heeft een oogje op Nina (Leslie Grace) die zich onderscheidt van haar leeftijdsgenoten uit deze buurt door haar buitengewone academische prestaties. Haar trotse vader Kevin (Jimmy Smits) heeft al zijn bij elkaar geschraapte geld in haar studie aan de universiteit van Stanford gestoken, maar komt er dan achter dat Nina zich door culturele verschillen en racisme daar niet op haar plaats voelt. Dan is er nog Abuela (Olga Merediz), een kinderloze vrouw uit Cuba die zich opwerpt als een lieve oma voor de buurt.

Een gemiste kans

In the Heights heeft ingrediënten die het een bijzondere film zouden kunnen maken: een herkenbare doelgroep die bestaat uit gelukszoekers in een vreemd nieuw land met reële en actuele problemen. We zien intense en ware liefde tussen de bewoners, zowel in romantische als in familiale zin, met een boodschap voor iedereen, te weten: geluk is vaak dichterbij dan je denkt. Duidelijk is dat de makers ernaar gestreefd hebben de goede aspecten van het leven van migranten in de Verenigde Staten naar voren te brengen.

Toch valt de film tegen. De langgerekte scènes rechtvaardigen de duur niet. Af en toe lijkt het plot zo goed als stil te staan, waarna de personages uiteindelijk zingend en dansend hun weg naar de volgende scène zoeken. Het komt over als een videoclip waarvan de bewerking niet goed genoeg is om de choreografie te kunnen waarderen. Daarnaast wordt er te veel gewisseld tussen de subplots waardoor er een gebrek aan hoogtepunten ontstaat. Dit had voorkomen kunnen worden door diepgang in ten minste één van de subplots te brengen en de hele film in te korten.

Obstakels overwinnen

Door, anders dan in bijvoorbeeld Moulin Rouge! (2001), te kiezen voor zwakke eigen composities, hebben de makers van de film een kans gemist. Het plot wil te graag bewijzen dat immigranten de obstakels die zij in de Verenigde Staten ervaren kunnen overwinnen. Ironisch genoeg geeft het gemakkelijke slot van het verhaal een, misschien wel onbedoelde, boodschap: meedoen aan een loterij en een groot bedrag winnen, is de enige manier voor deze migranten om hun dromen waar te kunnen maken.

Wellicht is de hype die rondom In the Heights ontstaan is over de zomer te groot om aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Voor degenen die met kinderlijke onschuld naar een film kunnen kijken, geen verwachtingen hebben en zich niet te druk maken over memorabele muziek en/of een goed in elkaar gezet verhaal, zou dit een vermakelijke film kunnen zijn.

2 / 5

In the Heights is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+) Ziggo (€ 4,99+)