Recensie 'Don't Look Up'

Sterren en kometen

Recensie 'Don't Look Up'

Astronomie student Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) en professor Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) ontdekken een allesverwoestende komeet die recht op de aarde afstevent. Met nog zeven maanden te gaan en inzet van wetenschappers kan het tij gekeerd worden. Terwijl Dibiasky en Mindy in de rats zitten, worden ze in de steek gelaten door de overheid, media en de samenleving. Reden: er schijnt belangrijker nieuws te zijn. Don't Look Up (2021) is een parodie op de huidige samenleving met een verrassend kritische blik vanuit Amerikaanse hoek.

Regisseur Adam McKay houdt de wereld een spiegel voor met zijn nieuwste film Don't Look Up en confronteert ons op een humoristische manier met bureaucratie, hypocrisie en de obsessie die de media heeft met vermaak. De astronomen proberen de president (Meryl Streep) te doordringen van de naderende catastrofe, maar zij is druk bezig met haar herverkiezingsstrategie en dit is niet het moment om slecht nieuws naar buiten te brengen. Ook de media lijkt belangrijkere zaken te hebben zoals het voorpaginanieuws over de relatiebreuk tussen DJ Chello (Kid Cudi) en popzangeres Riley Bina (Ariana Grande). De mensheid zal vanwege deze en andere belangrijke gebeurtenissen allerminst geïnteresseerd zijn in een komeet die binnenkort de aarde zal verwoesten. Bovendien zou dergelijk nieuws een terugval in kijkcijfers betekenen en slechte PR voor de president kunnen zijn.

Eerste prioriteit

McKay steekt zijn film in het jasje van een komedie en brengt zo een serieuze boodschap over met als resultaat een film op een unieke grens van komedie en tragedie. Hoewel de film niet slechts de Verenigde Staten bekritiseert maar zo ongeveer de hele wereld, is het op z'n minst opvallend dat een Amerikaanse productie de eigen cultuur zo kritisch beschouwt en op de korrel neemt. De film beklemtoont dat het moeilijk is te focussen op slechte vooruitzichten. Onbenullige toestanden overschaduwen vaak de werkelijke dreigingen. Het interessante is dat McKays inspiratie voortkomt uit de dreigende klimaatcrisis, maar dat de situatie in de film toepasbaar is op meerdere urgente aangelegenheden waaronder natuurlijk de huidige pandemie. Met een beetje fantasie zal de kijker dan ook veel figuren uit deze tijd herkennen. Speelt Streep bijvoorbeeld simpelweg Donald Trump en zien we ook Anthony Fauci, Jeff Bezos, Elon Musk of misschien wel Mark Zuckerberg en Steve Jobs?

Geen dekmantel

We kunnen niet om de cast vol grote namen heen. Naast bovengenoemde acteurs zijn er ook rollen voor Cate Blanchett, Timothée Chalamet, Mark Rylance, Jonah Hill en Rob Morgan die ongetwijfeld een groot publiek aantrekken. Het ensemble doet haast vermoeden dat al deze grote namen gekozen zijn om een zwakke productie te compenseren, maar niets is minder waar; ook zonder deze grote namen zou de film zijn doel treffen. De film is niet alleen rijk in sterren, maar ook in aantrekkelijke beelden die te danken zijn aan de keuzes wat betreft productie-ontwerp, garderobe en algemene keuze voor veel kleur.

Theatraal

Hoe zeer McKay ook bewust voor overdreven lege personages en flauwe grappen koos, is het denkbaar dat de film als vermoeiend ervaren kan worden, zeker als je niet verwachtte in een politieke persiflage terecht te komen. Maar wie een film kan waarderen die in geen enkele categorie past en de verborgen etiketten van het filmmaken negeert, heeft met Don't Look Up ruim twee uur vermaak en daarbij misschien wel reflectie onder leiding van een sterrencast gevonden.

3.5 / 5

Don't Look Up is nu te zien op:

Trailer 'Don't Look Up'