Recensie 'This Much I Know to Be True'

Een ode aan een iconisch muzikaal duo

Recensie 'This Much I Know to Be True'

"Ik heb het advies van de overheid opgevolgd en heb me de afgelopen jaren laten omscholen. Ik maak nu keramiek. Mijn manager was er niet blij mee." Dat verkondigt Nick Cave, met uitgestreken gezicht in de camera, in de eerste minuten van de nieuwe muziekfilm die draait om de nummers van zijn albums "Ghosteen" en "Carnage". Fans zullen zijn droge gevoel voor humor hierin herkennen, maar de beste man is ook deels serieus. Hij laat ons eerst uitgebreid zijn beeldjes zien voordat we ook maar een fragment van een melodie te horen krijgen.

This Much I Know to Be True (2022) is de nieuwe muzikale documentaire van Andrew Dominik en gaat over Nick Cave en zijn immer vruchtbare samenwerking en vriendschap met medemuzikant Warren Ellis. De regisseur werkte al eerder met de twee heren samen voor de vergelijkbare documentaire One More Time with Feeling (2016) en Cave en Ellis verzorgden ook de muziek voor zijn film The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007). Dominik is de afgelopen tijd een drukbezet man, want de aankomende Marilyn Monroe-biopic Blonde (2022) met Ana de Armas in de hoofdrol is ook van zijn hand. This Much I Know to be True is echter van zeer andere orde.

Meer dan muziek

In de film volgen we Cave en zijn team in hun creatieve proces, en dat proces vindt niet alleen in de studio plaats. Zoals gezegd besteedt het eerste deel van de film veel aandacht aan de keramiekwerkplaats en het verhaal dat de nog onafgewerkte beelden samen vertellen. Dat verhalen vertellen is eigenlijk de kern van de film: dat kun je op zoveel manieren doen. Dat Nick Cave een veelzijdig man is, is niks nieuws. Hij heeft zelf veel nagedacht over hoe hij zichzelf presenteert aan de wereld, vertelt hij tegen het einde van de film. Hij omschrijft zich tegenwoordig niet meer als muzikant of schrijver, maar als een echtgenoot, vader, vriend en burger die toevallig ook muziek maakt en schrijft.

Onmiskenbaar goed

Dat betekent gelukkig niet dat Cave en Ellis iets inleveren op het muzikale vlak. Het iconische en enigszins eigenaardige duo is sterk als altijd en de optredens in This Much I Know To Be True zijn waanzinnig indrukwekkend. Veel daarvan zit in de muziek en in de chemie tussen de twee mannen, en dat wordt uitstekend aangevuld door een prachtige lichtshow en door cinematograaf Robbie Ryan fantastisch in beeld gebracht.

Voorkennis vereist

This Much I Know to be True is een lust voor oog en oor, maar enige voorkennis wordt er van de kijker wel verwacht. De film is duidelijk gemaakt voor publiek dat al fan is van Nick Cave en consorten: hij sluit redelijk aan op One More Time With Feeling en legt referenties naar eerdere gebeurtenissen en samenwerkingen niet uit. Dat is voor de doorgewinterde liefhebber natuurlijk geen probleem, maar het maakt de film wel een beetje ontoegankelijk. Maar wie achterover leunt in de bioscoopstoel en zich laat meeslepen door de expressieve, emotionele en indringende muziek, zal sowieso geraakt worden.

4.5 / 5

Trailer 'This Much I Know to Be True'

Beeld: Still 'This Much I Know to Be True' via Filmdepot