Gestrand

Recensie Dunkirk

om 11:24

Een oorlogsfilm van Christopher Nolan. Wie had dat gedacht? Nolan is al jaren een van de rendabelste regisseurs in Hollywood en richt na alle superhelden- en scifi-expedities nu zijn ogen op een van de beroemdste hoofdstukken uit de Tweede Wereldoorlog, de reddingsoperatie bij Duinkerken.

Dunkirk

Operatie Dynamo

Al met het openingsshot wordt duidelijk dat Dunkirk Nolans meest sfeervolle film tot nu toe is: een handvol Britse soldaten lopen door de straten van Duinkerken terwijl flyers uit de lucht dwarrelen. Flyers met een Duits dreigement: WE SURROUND YOU. Plotseling worden ze beschoten. Alleen de jonge Tommy (Fionn Whitehead) overleeft, vlucht langs de verscholen Franse soldaten en belandt op het strand...samen met vierhonderdduizend lotgenoten. Er rest nog slechts veertig kilometer zee tussen Duinkerken en Engeland, maar die afstand blijkt nagenoeg onoverbrugbaar. Duitse bommenwerpers brengen de Britse schepen die soldaten proberen te evacueren tot zinken en de gestrande soldaten zijn slechts schietschijven. De marine krijgt echter hulp van enkele jachtvliegtuigen en zelfs Britse burgers die onderweg zijn met hun eigen boten (Operatie Dynamo) in een wanhopige poging om de soldaten toch heelhuids thuis te brengen.

Verstilde chaos

Nolan toont deze historische gebeurtenis vanuit drie invalshoeken: land, zee en lucht. Hij verzorgt ook zelf het scenario, een scenario dat vooral opvalt door de schaarse hoeveelheid dialoog en gebrek aan een typische verhaalstructuur. Nolan introduceert zijn personages niet. Hij stopt je meteen middenin de chaos van Duinkerken. De soldaten komen niet tot leven door clichématige monologen over hun liefjes die thuis op ze wachten of moralistische praatjes over heldhaftigheid, maar door lichaamstaal en gespannen melancholische blikken. Dat Nolan te midden van al het spektakel clichés vermijdt en op impressionistische wijze zo duidelijk maakt hoe het voor de soldaten in Duinkerken moet zijn geweest is wellicht zijn grootste prestatie, zeker als je terugdenkt aan het excessieve melodrama uit The Dark Knight Rises en Inception. Nolan doet afstand van klungelige dialoog en vertrouwt meer dan ooit op de audiovisuele kracht van film.

Subjectief

Nolan vermijdt ook andere clichés. Hij toont nooit de nazi's. De vijand is altijd ‘aanwezig’, maar blijft een ongeziene dreiging. Dit draagt enorm bij aan de subjectieve ervaring van de film, dat je als het ware over de schouders van de soldaten meekijkt. Nolan speelt met editor Lee Smith ook met de chronologie van de gebeurtenissen. Dit maakt de ervaring soms onnodig ingewikkeld, maar het past wel bij de subjectieve focus van de film. De getuigenissen van de overlevenden zullen natuurlijk ook inconsistent geweest zijn. Dat bepaalde gebeurtenissen soms vreemd door elkaar heen lopen past bij het gevoel in een soort ‘twilight zone’ te zitten op dat godvergeten strand.

Het hier en nu

Aan spektakel natuurlijk geen gebrek, maar ook hier geeft Nolan de voorkeur aan sfeer, niet aan nodeloos bombast. In plaats van talloze explosies benadrukt Nolan liever de knarsende huil van een naderende bommenwerper. Niet voor niets incorporeert Nolans vaste componist Hans Zimmer dit soort geluidseffecten in zijn soundtrack. Dat Nolan een groot spektakel kan opzetten wisten we al, maar in Dunkirk combineert hij dit met de grootste kracht van film: de volledige ‘immersion’, in het hier en nu van de chaos van Duinkerken.

4.5 / 5