Eén woord

Recensie Blade Runner 2049

om 11:08

Nadat er in de afgelopen jaren meerdere nieuwe versies uitkwamen van de originele Blade Runner uit 1982 is het nu dan eindelijk tijd voor de film waar velen naar uitkeken: Blade Runner 2049. Aan Denis Villeneuve (Arrival, Sicario) de taak om het vervolg op de klassieker van Ridley Scott tot een succes te maken. Een zware taak.

Blade Runner 2049

Ryan Gosling (The Notebook, Drive) speelt agent KD6-3.7 die in 2049 wordt ingezet als blade runner. Blade runners maken jacht op androids die zonder toestemming zich op aarde bevinden en sturen ze zoals dat heet met ”pensioen”. Als hij tijdens het werk iets ontdekt wat bij hem vragen oproept begint voor hem een grote speurtocht naar de antwoorden.

Visueel fantastisch

Een van de eerste dingen die opvalt bij Blade Runner 2049 is dat de beelden geweldig zijn. Director of photography Roger Deakins, die wij al kenden van films als Skyfall en Sicario, heeft voor deze film alles uit de kast getrokken. De beelden die we te zien krijgen zijn perfect uitgedacht en komen op het grote scherm bijzonder goed tot zijn recht. Een IMAX-vertoning van deze film bezoeken is dan ook zeker een aanrader. Met deze film laat Deakins duidelijk zien een belangrijke kandidaat te zijn bij de komende Oscars.

De muzikale sfeer van het origineel

Maar Blade Runner 2049 is eigenlijk een film waar alles aan klopt. Benjamin Wallfisch en Hans Zimmer hebben voor de muziek het stokje overgenomen van Vangelis, die de herkenbare soundtrack in 1982 verzorgde. En ook de soundtrack van de film zit voortreffelijk in elkaar. De heren hebben de muzikale sfeer uit het origineel overgenomen en aan deze tijd aangepast. Op de juiste momenten stilte tijdens dialogen en belangrijke scènes en op het andere momenten zware bombastische muziek die perfect aanvult op de scènes die wij op het scherm zien.

Nederlands tintje

De film heeft ook nog een mooi Nederlands tintje gekregen met Sylvia Hoeks in een van de hoofdrollen. Hoeks speelt deze rol zeer sterk. Ook in de details weet ze een goed visitekaartje af te geven in Hollywood. Naast Hoeks heeft ook Sallie Harmsen een mooi klein breekbaar rolletje in de film bemachtigd. De andere acteurs komen in Blade Runner 2049 ook zeker met hun betere acteerwerk. Gosling is een zeer goede keuze als hoofdrol in dit verhaal. En dat verhaal zit ook nog eens heel goed in elkaar. Maar ook Harisson Ford laat zich van zijn beste kant zien met zijn terugkeer in de rol van oud-blade runner Deckart. Wie dacht dat hij een simpel rolletje heeft opgepakt vergist zich. Jared Leto maakt samen met Robin Wright het rijtje af.

Blade Runner 2049 is een bijzonder geslaagde en complete film die het grote doek verdient. Hoewel de film een lange zit is (2 uur en 43 minuten) wordt elke minuut zeer goed gebruikt. Villeneuve heeft het origineel voldoende eer aan gedaan en waarschijnlijk zelfs overtroffen. Dit is een film die je op een zo groot mogelijk scherm moet bekijken en dan volledig over je heen laten komen. Als je daarna na zo’n 3 uur de bioscoop uit stapt is er nog maar één woord: wow!

5 / 5