Spionage-clichés in een ruig jasje

Recensie American Assassin

om 12:00

De boekenreeks over geheim agent Mitch Rapp geschreven door Vince Flynn telt inmiddels al zo’n 16 titels en is vrij populair. Hoog tijd voor een verfilming dus. Maar kan Rapp zich ook staande houden als verfilming? En zo ja, is dit het begin van een nieuwe franchise?

American Assassin

Als Mitch Rapp tijdens een vakantie op Ibiza getuige is van een terroristische aanslag waarbij zijn vriendin om het leven komt verandert zijn leven voorgoed. Hij besluit om het zijn levensdoel te maken de aanslagplegers te vinden. De CIA houdt hem daarbij aandachtig in de gaten en besluiten om te rekruteren voor hun anti-terrorisme-eenheid. Op deze manier komt hij terecht bij de legendarische CIA-trainer Stan Hurley (Michael Keaton), die hem moet klaarstomen voor het echte werk. En dan blijkt een oud-leerling van Hurley die nu opereert onder de naam Ghost (Taylor Kitsch) op het verkeerde pad te zijn beland.

'Nieuwe' cast

Wat bij American Assassin in het voordeel spreekt is dat bij het verdelen van de rollen niet gekozen is voor voor een hele bekende cast. Hoofdrolspeler Dylan O'Brien heeft uiteraard al wel grote films op zijn naam staan als Maze Runner, maar is zeker nog niet bij iedereen bekend. Uiteraard is Michael Keaton wel degelijk een zwaargewicht, maar verder is de cast redelijk 'nieuw'. En dit komt de film ten goede. O'Brien geeft ons de kans om kennis te maken met een nieuw karakter en zet Rapp prima neer. Ook Sanaa Lathan (Now You See Me 2) en bad guy Taylor Kitsch (John Carter) krijgen de kans om de focus op hun karakters te leggen.

Expliciet geweld

Zoals van een spionagethriller verwacht mag worden zit American Assassin vol met stevige actiescènes en snelle beelden. Daarbij lijkt bewust gekozen om het geweld wat expliciet in beeld te brengen. Maar nergens in de film springt er echt iets bovenuit. De film vervalt al snel in een hoop spionage-clichés. Een bad guy die plutonium steelt en aan de hoogste bieder wil verkopen. Aan Rapp en zijn team om dit te voorkomen. En eigenlijk is hier ook niks mis mee, want het blijft zeer vermakelijk.

Niks mis mee

Steven Price, die eerder al de muziek bij Suicide Squad mocht verzorgen, is uitgekozen om de soundtrack te verzorgen. En geheel in lijn met de film is het een prima soundtrack die nergens echt boven het gemiddelde uitkomt. En dat geldt zoals aangegeven voor de film in zijn geheel. Op geen enkel vlak springt de film boven het gemiddelde uit. Maar gek genoeg maakt dat ook niet uit. American Assassin is een duizend in een dozijn film, maar verder is er ook weinig mis mee.

American Assassin is een duidelijk poging om een nieuwe serie spionagefilms op te zetten zoals we die kenden van Tom Clancy. Het resultaat is alles behalve bijzonder te noemen, maar kijkt desondanks wel gewoon lekker weg. Het is echter de vraag of hier genoeg inzit om daadwerkelijk aan een Mitch Rapp-franchise te gaan beginnen.

2.5 / 5
American Assassin is nu te zien in 59 bioscopen.