Verbaal vuurwerk

Recensie Molly's Game

Michel van Dam
om 11:25

Het boek (de memoires) van Molly Bloom stonden aan de wieg van de eerste speelfilm van scriptschrijver Aaron Sorkin. Het boek met de lange titel Molly’s Game: From Hollywood’s Elite to Wall Street’s Billionaire Boys Club, My High-Stakes Adventure in the World of Underground Poker eindigt waar de film verder gaat. In een non-lineaire vertelling laat Sorkin met veel vaart en sterke dialogen zien waarom dit verhaal verfilmd diende te worden.

Molly's Game

Het werd Molly Bloom (Jessica Chastain) al op jonge leeftijd duidelijk gemaakt. Het is vallen en opstaan in het leven. De strenge opvoeding en ijzeren discipline, door haar vader (Kevin Costner) opgelegd, vormen de basis voor haar latere, opmerkelijke levensverhaal. Ter illustratie: in haar studietijd is Bloom een talentvol skiester die op het punt staat geselecteerd te worden voor de Olympische Spelen. Tijdens haar belangrijkste race, in het prachtige, besneeuwde Colorado, slaat ze door een lullig dennentakje over de kop. Einde wedstrijd. Einde sportcarrière. Ze moet vervolgens jaren revalideren. Deze eerste minuten in de film – snelle montage, veel jargon en voice-over – illustreren slechts de wilskracht en het doorzettingsvermogen van Bloom.

Het grote geld

Bloom verhuist na haar revalidatie naar Los Angeles om aan de slag te gaan als serveerster. Daar valt ze door haar stoere houding en cynische humor op en belandt ze in de wereld van het poker. Door goed op te letten en door haar lef, organiseert ze al snel haar eigen exclusieve pokertoernooien, waar een hoop geld in omgaat. Hoewel de film het niet direct laat zien behoorde acteurs als Ben Affleck, Tobey Maguire en Leonardo DiCaprio tot haar clientèle. Het niet altijd legaal verkregen speelgeld en de sores van een zakenman die miljoenen dollars aan de tafel van Bloom verliest, leidden uiteindelijk naar haar arrestatie door de FBI.

Rode draad

Sorkin (The West Wing/, A Few Good Men) begreep als ervaren scriptschrijver dat de kracht van het verhaal zat na de arrestatie van Bloom. Ze laat zich bijstaan door de fictieve strafrechtadvocaat Charlie Jaffey (Idris Elba). Sorkin focust op de hiaten in haar boek (het gebruik van drugs, haar familiebanden – met name haar gecompliceerde band met haar vader – en de inmenging van de Russische maffia). Op deze manier kon Sorkin de discrepantie tussen Jaffey en Bloom laten zien die als rode draad door de film loopt. Vanaf het begin was het streven van Sorkin al dat het een karakterstudie moest worden en dat je als kijker vooral gaat begrijpen wie Bloom is en wat haar dreef. En laat het verder maar aan Sorkin over om de wereld van geld en macht met sterke dialogen feilloos te fileren. Voor zijn script is hij al genomineerd voor een Golden Globe.

Overtuigend regiedebuut

Het debuut van Sorkin doet sterk denken aan The Wolf of Wall Street van Scorsese. Minder macho en met minder testosteron maar wel met dezelfde energie en vertelstructuur. Chastain maakt van Bloom een sterke vrouw, een moderne heldin. Zelfverzekerd, slim en uitdagend (in elk shot loopt ze met een opvallend decolleté) en altijd in control. Het leverde haar al een terechte Golden Globe-nominatie op. Elba speelt een degelijke rol. De wisselwerking tussen de twee acteurs werkt echter goed. Ook zijn er fijne bijrollen van Costner (Molly’s vader) en Michael Cera als pokerspeler. Een film om niet te missen.

4 / 5