In de schaduw van twee hoge bomen

Recensie My Name is Nobody

Eelke Bo van de Weerd
om 11:47

Een klassenfoto uit 1937, in zwart-wit. Op het eerste gezicht lijkt het niets bijzonders. Hij hangt in een restaurant aan de muur, ingelijst, tussen allerhande filmsterren en muzikanten. Wie beter kijkt kan de namen lezen van de jongetjes op de foto, die naast hun hoofden in het papier gekrast zijn. Sergio Leone en Ennio Morricone staan samen afgebeeld op deze schoolfoto! Maar wie is toch die jongen tussen hen in?

My Name is Nobody

Met die vraag begon regisseur Denise Janzée aan deze film. Hoe toevallig is het dat deze twee beroemdheden destijds bij elkaar in de klas zaten? En zit de grote onbekende, genaamd Grisanti, opzettelijk tussen ze in, of is ook dat toeval? Hoe is dat, om letterlijk naast roem te staan? Met deze foto begint een zoektocht naar de identiteit van Grisanti, de jongen in de schaduw.

Leven in herinnering

De film, die z’n titel deelt met de succesvolle spaghettiwestern waar Morricone en Leone beiden hun aandeel in leverden, speelt zich hoofdzakelijk af in de wijk Trastevere in Rome. De meeste aanwijzingen over Grisanti komen hier vandaan. Grisanti ging hier naar school en woonde er een groot deel van zijn leven. De huidige buurtbewoners zijn enthousiast en bereidwillig de filmmakers te helpen in de poging het zijn leven te reconstrueren. Maar ze hebben allen wel de vraag: waarom een film maken over een onbekend persoon? “Het is raar”, aldus de taxichauffeur. “Er zijn zoveel onbekende mensen. Dan kan je over iedereen een film maken.”

Daar heeft hij wel een punt. Maar gaat de film wel over Grisanti? De zoektocht verloopt moeizaam. Het blijkt bijzonder lastig om informatie te verzamelen over iemand die niet in de schijnwerpers stond. Iedereen weet alles over Morricone en Leone en vertelt daar gretig over, maar bij vragen over Grisanti valt het stil. Op een interessante manier reflecteert de film op deze manier op het fenomeen roem en wat dat doet met iemand – maar vooral met de mensen om zo iemand heen. Het plot gaat helemaal niet over Grisanti, Morricone of Leone, maar over hoe we verhalen construeren over personen die we niet kennen, omdat ze onvindbaar of onbereikbaar zijn. “We moeten het personage Grisanti verzinnen”, zegt een andere filmmaker tegen het einde van de film. Dus vullen we hem in, want we weten niet hoe hij echt was.

De verbeelding voorop

De film is niet volledig fictief, maar ook geen documentaire te noemen. Het wordt op geen enkel moment echt spannend, maar boeit de kijker wel. Het is een pakkend verhaal dat hier en daar ontroert. De dorpse sfeer in de wijk, de amicaliteit van iedere voorbijganger, de mooie muziek op de achtergrond en de sfeervolle beelden van de Italiaanse straatjes zorgen voor een aangename kijkervaring. Een eenvoudig en ingetogen weergave van een mengsel van werkelijkheid en fantasie.

3.5 / 5