Vergane glorie en Hollywood grandeur

Recensie Film Stars Don't Die in Liverpool

Michel van Dam
om 09:14

De titel alleen al is goed, maar de vraag is of regisseur Paul McGuigan samen met producent Barbara Broccoli, van de romance tussen wijlen Hollywood-actrice Gloria Grahame en de nog in leven zijnde, veel jongere Britse acteur Paul Turner ook een pakkende film heeft weten te maken. Als leidraad dienen de gelijknamige memoires van Turner.

Film Stars Don't Die in Liverpool

Femme fatale en Hollywood actrice Gloria Grahame (Annette Bening) was groots in de jaren 40 en 50 en is anno 1978 vergeten. Tegenwoordig slijt ze haar dagen in oude theaters. Tijdens een tournee door Engeland ontmoet ze de dertig jaar jongere Paul Turner (Jamie Bell). Turner is op zijn beurt meteen in de ban van de grote Hollywood actrice van weleer. Ze krijgen een passievolle relatie die overgaat in een diepere, betekenisvolle relatie. Als ze elkaar na jaren weer tegenkomen in Liverpool blijkt Gloria ernstig ziek te zijn en Paul besluit haar in huis te nemen (zijn ouderlijk huis) en voor haar te zorgen. Hun relatie wordt door de ziekte zwaar op de proef gesteld.

Achtergrondinfo

Het ware leven van Gloria Grahame, echte naam Gloria Hallward, was een bewogen leven. Geboren in 1923 in Los Angeles, California. Ze trouwde vier keer en kreeg vier kinderen bij drie van hen. Het was een onstuimig liefdesleven. Ze was lastig om mee te werken en ze had zo haar grillen. Ze leerde het acteren van haar moeder Jeanna Grahame (McDougall) en viel op in de film It’s a Wonderful Life (1946). Ze werd twee keer genomineerd voor een Oscar en won hem uiteindelijk voor haar rol in The Bad and the Beautiful (1952). Let op: aan het eind van de film zit haar dankwoord voor die Oscar. Peter Turner werd geboren in 1952 in Liverpool en was een niet zo succesvol acteur en schrijver.

Authentiek en nostalgisch

De film ademt helemaal de sfeer van de roerige jaren 70. De aankleding en het tijdsbeeld zijn knap gevangen in deze speelse film die leunt op theaterthema’s. De film wisselt steeds tussen heden en verleden maar McGuigan weet deze overgangen heel creatief en theatraal toe te passen. Alsof je zo van de ene set naar de andere wandelt. Het maakt het een heel prettige kijkervaring.

Sterke rollen

Annette Bening, die de laatste jaren de ene na de andere prachtige, sterke vrouwenrol speelt, is in deze film ook weer fabuleus. Ze zet een krachtige, soms onuitstaanbare femme fatale neer die worstelt met haar vergane glorie en haar eenzaamheid. Ze overtuigt in de flashbacks waar ze de jonge, energieke Gloria neerzet, maar ook in scènes waar ze een zieke vrouw speelt. Het mag geen verrassing heten dat Gloria komt te overlijden, maar zoals de titel verraadt zal dat uiteindelijk niet in Liverpool zijn.

Haar hunkering naar liefde, aandacht en rust vindt ze uiteindelijk bij de veel jongere Turner. Jamie Bell doet nergens voor onder en geeft behoorlijk tegengas in deze onderdanige rol. Dat levert een mooi samenspel op en dat is heel fijn om naar te kijken. Mooie bijrollen zijn er ook van Julie Walters als Bella Turner, de moeder van Paul. En Vanessa Redgrave als Jeanne McDougall, de moeder van Gloria.

Het is een enerverende film vol romantiek, drama maar ook humor geworden. Een geslaagde film over een vergeten Hollywood-actrice.

3.5 / 5