Wanneer de ware liefde komt wordt alles anders

Recensie God's Own Country

Daniel Singelenberg
om 11:47

Gelukkig ligt de tijd toen in Engeland the love that dare not speak its name de Britse toneelschrijver Oscar Wilde in 1895 noodlottig werd reeds lang achter ons. Ook in het Verenigd Koninkrijk zijn homoseksuelen nu volledig gelijkgesteld voor de wet en mogen mensen van hetzelfde geslacht met elkaar trouwen. In de afgelopen vijftig jaar is een lange en pijnlijke weg afgelegd, van gevangenisstraf voor het plegen van een misdrijf tot de vrolijke Gay Pride-parades in alle westerse hoofdsteden.

God's Own Country

Gevoelens toelaten

Met God’s Own Country (Francis Lee) kon het British Film Institute dan ook een film produceren waarin op geen enkele manier meer de homoseksualiteit een probleem is, maar een ontluikende liefde tussen twee mannen wordt getoond. Op een volkomen vanzelfsprekende manier. Want niet het feit dat het hier over twee mannen gaat is van belang, maar de groeiende genegenheid tussen twee mensen waarbij de één het voortouw neemt en de ander langzaam zijn verzet opgeeft en zijn gevoelens durft toe te laten.

Hard werken

Johnny Saxby (Josh O’Connor, in een geweldige rol) is een boerenzoon die met zijn vader en grootmoeder op een afgelegen boerderij woont in Yorkshire, in het Noordoosten van Engeland, een gebied dat traditioneel 'God’s own country' wordt genoemd. Hij slijt zijn dagen met harde arbeid, we zien hem in het begin op een koeienveiling waar hij voor dag en dauw heen moet, en na afloop te veel drinkt. Waardoor hij voldoende ontremd is om zich vervolgens in een veewagen over te geven aan anonieme seks met een onderdanige blonde jongen. Veel liefde komt er daarbij niet aan te pas. Als die jongen na afloop voorstelt samen een biertje te gaan drinken wijst hij dit bruusk van de hand.

Roemeense gastarbeider

Dan besluit Johnny’s vader Martin (Ian Hart, in een indrukwekkende rol waarin hij zijn prestatie in Backbeat uit 1994 als John Lennon evenaart) een boerenknecht in te huren om de voortdurend met de alcohol worstelende Johnny enigszins te ontlasten bij het arbeidsintensieve werk wanneer de schapen gaan lammeren. Zeer tegen zijn zin gaat hij in zijn gedeukte pick-up de Roemeense gastarbeider Gheorghe (Alec Secareanu) ophalen, en de eerste ontmoeting is alles behalve hartelijk. Maar de veel beter in zijn vel zittende Gheorghe blijkt cruciaal te zijn voor het openbreken van Johnny’s volkomen verstopte gevoelsleven. En geleidelijk groeien beide mannen naar elkaar toe in een buitengewoon intensieve relatie. Die eerst uitsluitend seksueel is, maar zich uiteindelijk ontwikkelt tot een volwassen en kwetsbare liefde, die op alle niveaus ontroert. En Johnny inspireert om zijn zieke vader met veel zorg te omringen, in plaats van steeds alleen aan zich zelf te denken.

Geweldig scenario

Wat direct opvalt in deze film is het uitstekende en zeer originele scenario van regisseur Francis Lee, die ten dele kon putten uit eigen ervaringen. Want hij is opgegroeid op net zo’n boerderij in Yorkshire, voor hij op 20-jarige leeftijd naar Londen vertrok om daar Film en Theater te gaan studeren. Ook het geweldige camerawerk van Joshua James Richards, met die prachtige Engelse landschappen, en de uiterst sfeervolle originele muziek van Dustin O’Halloran en Adam Wiltzie dragen ertoe bij dat de toeschouwer na deze zeer positieve film de bioscoop als een gelukkig mens verlaat.

5 / 5