De ‘Cult’ in cultuur

Recensie Under the Silver Lake

om 08:48

Hollywood is een mythe. In Los Angeles leeft het mysterie nog: op de bartafels van een geheime kroeg prijken de grafschriften van overleden filmsterren, James Deans standbeeld bij het Griffith-observatorium is een mystieke ontmoetingsplaats. In een hutje met zicht op iconische kapitalen (HOLLYWOOD) preekt de dubbelganger van de Dude over verlichting. Laat je je door It Follows-regisseur David Robert Mitchell verwelkomen under the silver lake?

Under the Silver Lake

Door de male gaze

In de wereld van deze bedwelmende cultfilm zijn alle raadsels de uitkomst van een zoektocht. In de openingsscènes maken we kennis met de obsessieve Sam (glansrol van Andrew Garfield), een kijkgrage dertiger die verschiet bij de aanblik van zijn nieuwe buurvrouw (Riley - American Honey - Keough). De dromerige Sarah verandert voor zijn ogen in de fantasie die hij de rest van de film na mag jagen. Het duurt namelijk niet lang voor de gedroomde muze spoorloos verdwijnt; het startsein voor het grote verdwalen is gegeven.

Garfield leest Spider-Man

Sam stuit in zijn zoektocht op de meest bizarre taferelen. Er is zoveel te zien dat je je af kunt vragen wat er überhaupt nog belangrijk is. Betekenis heeft. Wat normaal een mogelijk kritiekpunt zou zijn, wordt hier omgebogen in een sluimerende leegte die je juist moet voelen. Heel bewust verdrinkt Mitchell zichzelf en zijn publiek in de metafictie; zijn eigenzinnige sfeertrip is een speels satirische verkenning van onze fascinatie voor film- en popcultuur. Die fascinatie moet gevoed en gevat worden via een bombardement van referenties: naar Alfred Hitchcock, Marilyn Monroe, Brian de Palma, the Amazing Spider-Man, de complete popencyclopedie, Janet Gaynor en David Lynch. En dat is dan het tipje van de sluier.

Ideologie blootleggen

Betekenis is tegelijkertijd ook betekenisloosheid: in de meest idiote voorstellingen kunnen we nog betekenis vinden, als we er maar lang genoeg naar zoeken. Door de ogen van Sam zien we Hollywood als een soort occulte sekte, een Illuminati-achtig collectief dat de onwetende consument beïnvloedt met verborgen boodschappen. Teksten van popnummers zijn codes en niets is origineel. In de dwaalleer van het zilveren meer komen de semi-wetenschappelijke inzichten van cultuurcritici moeiteloos samen met de paranoïde complottheorieën van de meest inventieve doemdenkers – allemaal in dienst van Mitchells vervreemdende cinema natuurlijk.

Het ‘echte’ geëlimineerd

Under the Silver Lake heeft lak aan narratieve coherentie en de 139 minuten speeltijd breken de film af en toe wat op. Na de vermeende apotheose in een kil penthouse duurt het bijvoorbeeld nog minimaal een half uur voor de credits intreden. Mitchell doet daarnaast geen pogingen om zijn cultuurkritische content enigszins geloofwaardig te maken, maar heeft de film dat eigenlijk wel nodig? Zonder illusies, raadsels en holle betekenissen kan de wereld van Sam, en daarmee de wereld van de kijker, niet langer bestaan. Precies daarom creëren we gretig ons eigen nepnieuws: in de hoop dat het mysterie voorlopig nog even niet door de werkelijkheid wordt ingehaald.

3.5 / 5