Recensie The Favourite

Vroeger erotiseerde macht al

historisch / biografie
120 minuten (2u0m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer a Kijkwijzer s Kijkwijzer d Kijkwijzer gt

Wouter Zijp
om 10:03

The Favourite speelt zich af in de 18de eeuw, als Engeland wordt geregeerd door Koningin Anne (Olivia Colman). Het besturen van een land lijkt slechts een bijzaak voor haar, dat laat the Queen dan ook liever over aan haar beste vriendin, Lady Sarah (Rachel Weisz). Dat kan niet lang goed blijven gaan, zeker niet wanneer een werkster genaamd Abigail (Emma Stone) langzaam de harten verovert van de mensen in het paleis...

The Favourite

Terwijl de hoge heren en dames van de aristocratie elkaar vermaken met grote feesten, diners en eendenraces, is Engeland verwikkeld geraakt in een oorlog met Frankrijk. De koningin staat voor een aantal moeilijke keuzes, en haar geestelijke en lichamelijke gezondheid maken het haar niet makkelijker. Het land lijkt daarom geregeerd te worden door Lady Sarah, die altijd klaarstaat voor de koningin. Voor de politiek is het duidelijk: als je iets wilt bereiken bij de koningin, zal je via Lady Sarah moeten. Iedereen lijkt zich in deze verstandhouding te kunnen vinden, maar als Lady Sarah een nieuwe werkster genaamd Abigail aanneemt komt dit evenwicht onder druk te staan. Abigail lijkt zo haar eigen plannen om hogerop te komen er op na te houden om zo zelf een echte Lady te worden. Een zeer vermakelijk, intrigerend en spannend machtsspel tussen de drie personen begint zich af te spelen.

Prachtrollen

Terwijl de camera vliegt door de gangen en de hallen van het grote paleis, rennen de dames in hun gigantische jurken rond om hun belang bij de koningin veilig te stellen. De mannen lijken ook meer aandacht te hebben voor hun kledingkeuze, make-up en haardracht. Aan alles in het paleis van koningin Anne wordt aandacht geschonken, alles ziet er fantastisch uit. Tegen deze achtergrond leveren de drie actrices in de hoofdrol (Colman, Weisz en Watson) ook nog eens fantastisch acteerwerk af, waar we zeker meer over gaan horen bij de grote filmprijzen. Vooral de spitsvondige woordenwisselingen tussen Lady Sarah en Abigail blijven de kijker bij en geven de film ook de nodige humor op momenten.

Prijzen

Regisseur Yorgos Lanthimos kun je kennen van zijn meer absurde en vreemde films The Lobster en The Killing of a Sacred Deer. Deze keer gooide hij het over een andere boeg en koos hij voor een kostuumdrama, al is het mysterieuze bij hem nooit helemaal verdwenen. Zo zitten er een aantal momenten in de film waarbij je als kijker wordt verrast door het fisheye-camerawerk. En ook ditmaal levert hij net als met zijn andere films absoluut geen vrolijke film af. Twee uur kan wat lang voelen, maar ondanks de lange speelduur blijft The Favourite een dijk van een film. Tijdens de welbekende prijsuitreikingen voor films begin 2019 zal deze film in flink wat categoriën mee gaan doen, en niet alleen vanwege de kostuums.

4.5 / 5
The Favourite is nu te zien in 1 bioscoop.

Trailer The Favourite