Recensie T-34

Russische tankfilm schiet historische realiteit WO2 meedogenloos aan flarden

Sven de Graaf
om 19:34

T-34 is een bijna tweeënhalf uur durende hymne op de glorie van moedertje Rusland met als achtergronddecor het oostfront van de Tweede Wereldoorlog. De hoofdrollen worden vertolkt door een Russische tank, de geduchte T-34, een heldhaftige sovjet-bemanning en een boosaardige nazi-tankcommandant. Een knallend staaltje Russische chauvinisme gespeend van alle nuance.

T-34

Exodus sovjet-stijl

In november 1940 vechten in dorpje Nefedovo, in de schaduw van Moskou, dwars over akkers, doorheen schuren en boerderijen drie sovjethelden in een gloednieuwe T-34 een verbeten strijd tegen een overmacht van nazi-tanks. De protagonist, sovjet-tankcommandant Nikolay Ivushkin (Alexander Petrov) overleeft samen met zijn stuurman het gevecht. Beide mannen worden gevangengenomen. De antagonist ter plekke is de rücksichtslose, Duitse tankcommandant Klaus Jäger (Vinzenz Kiefer). Dan, in 1944, als de nazi's de oorlog tegen de Sovjet-Unie dreigen te verliezen, wordt Klaus naar een militair gevangenenkamp gestuurd om een Russische crew te rekruteren voor een buitgemaakte T-34. Doel is om de Duitse tankbemanning te laten oefenen tegen hun stalen nemesis en Russische crew, opdat het tij aan het front kan worden gekeerd. Vriend en vijand worden herenigd en staan wederom tegenover elkaar als Nikolay en zijn crew de oneerlijke strijd aangaat met Klaus’ Panzers. Het vervolg is een exodus-verhaal met de T-34 als de staf van Mozes.

Bepaald geen Das Boot

De T-34 is een tank die zijn Duitse evenknie pas zag aan het einde van de oorlog. Berucht, beroemd en an sich een verfilming waardig. Dat geldt ook voor de sovjethelden, die massaal hun leven gaven om Stalin op zijn rode troon te houden. Stalin? Van Stalin en zijn terreurregime is niets te zien. Alleen van Lenin zien we een schilderijtje, eenzaam bungelend aan de muur van een opengereten woonkamer. Dat de oorlog realistisch in beeld kan worden gebracht, laat bijvoorbeeld Enemy at the Gates (1991), de scherpschuttersthriller van regisseur Jean-Jacques Annaud, zien die zich afspeelt in de hel van Stalingrad. T-34 is opgezet langs de lijnen van een flinterdun narratief. Dat het Russische ministerie van cultuur de film heeft ondersteund, is evident. Uitsluitend de Russische heroïek en een wat lege devotie voor het vaderland wordt bij de kijkers in herinnering geroepen. Niets derhalve ook van de fysieke benauwdheid en de doodsangsten die de soldaten uitstonden in de smalle cabines, zoals Das Boot (1981) zo mooi in beeld brengt. De acteurs missen het talent om in de onvermijdelijke close-ups overtuigend over te komen en worden daarbij ook bepaald niet geholpen door de teksten die schrijver en regisseur Aleksey Sidorov ze laat uitspreken. Buiten de groteske oneliners vol vaderlandsliefde dan wel vijandschap is er binnen de stalen tankwanden weinig meer te horen.

Rambo-style propaganda

De film is een Russische variant van de Amerikaanse Rambo- en Missing in Action-films uit de jaren tachtig. Het verschil zit ‘m in het betere camerawerk en de special effects. De laatste zijn redelijk geanimeerde slow-motion van vliedende, inslaande of afketsende tankgranaten. Al gaat dit type effect vanwege het vele inzetten al snel vervelen. T-34 is propaganda, brood en spelen waarvan, gezien het ongekende kassucces, het Russische volk massaal heeft gesmuld. Voor een westerse lliefhebber van historische oorlogsfilms heeft T-34 echter niets te bieden.

2 / 5

Trailer T-34