Recensie Joker

Put on a happy face

om 05:08

De Joker is altijd een spraakmakend karakter geweest in het DC Universe. Na de epische vertolking door Heath Ledger leek het tevens een rol die niet meer te verbeteren viel. Hangover-regisseur Todd Phillips durfde het echter aan om een origin story van de Joker te maken. Niemand minder dan Joaquin Phoenix neemt de rol van Batmans grootste rivaal op zich. Maar krijgen we een smile op ons gezicht van deze film?

Joker

Het zijn roerige tijden in Gotham City. Het verschil tussen de rijken en armen is bijzonder groot en er heerst veel onrust. In deze armoede leeft Arthur Peck (Phoenix), die met een baan als clown probeert rond te komen en tevens zijn moeder te verzorgt. Door een mentale aandoening barst hij soms in lachen uit als hij spanning voelt. Ooit hoopt hij het echter te gaan maken als stand-upcomedian. Na diverse escalaties in zijn leven komt hij erachter dat er ook andere manieren zijn om door de mensen gezien te worden.

Opmerkelijk

Dat regisseur Phillips deze film oppakt is opmerkelijk. Phillips kennen we vooral van vele komedies als de Hangover-triologie. Maar Phillips wil met Joker een duidelijk visitekaartje afgeven. En dat lukt bijzonder goed. Joker zit zeer sterk in elkaar. De shots, de sfeer, de muziek en de uitgebreide karakteropbouw; Phillips laat zien zoveel meer in zijn mars te hebben. Uiteraard wordt hij hierbij zeer geholpen door het acteerwerk van Phoenix. Phoenix laat werkelijk alles zien van zijn karakter Arthur Peck. Van een man die gewoon een beetje liefde wil tot het steeds verder ontwikkelende psychopatische karakter dat vanuit diverse kanten gevoed wordt. Het zou zomaar kunnen dat hij eindelijk een welverdiende Oscar mee naar huis mag nemen voor deze film.

Ijzige sfeer

De hele film is gevuld met een ijzige sfeer. Je voelt dat er naar een climax in Gotham City wordt toegewerkt. Naast het donkere Gotham is de muziek van componist Hildur Guðnadóttir, die we onder meer kennen van de muziek van HBO-serie Chernobyl, hier een zeer belangrijk onderdeel van. De continue spanningsopbouw vanuit de muziek houdt de sfeer zeer goed vast.

Maar…

Joker is een zeer sterke film over hoe een persoon door diverse interne en externe factoren uiteindelijk kan doordraaien. Je voelt steeds meer mee met alle pech en problemen van Peck en hebt het zelfs af en toe met hem te doen. En dat is gelijk het grootste probleem van de film. De Joker krijgt het ene na het andere excuus aangereikt waarom hij zo geworden is. Hij is een product van een samenleving die gericht is op het individu en geld. Hierdoor wordt het ongrijpbare karakter dat de Joker heeft weggeveegd. Waar we eerder geen goede redenenen hadden voor zijn gedrag kan alles nu aan diverse oorzaken worden toegerekend. En als hij dan zijn transformatie naar de Joker bijna heeft afgerond valt het resultaat toch wat tegen.

Mixed feelings

Joker is een bijzonder sterke film over de persoonlijke strijd van een man met meerdere achterstanden in het leven. Het acteerwerk van Phoenix laat zien dat het tijd wordt dat hij het felbegeerde Oscar-beeldje eindelijk zou mogen ontvangen. Echter, deze film gaat ook over het ontstaan van Batman zijn grootste aartsvijand. En dat karakter verliest in deze film zijn belangrijkste eigenschap: ongrijpbaarheid.

3.5 / 5
Joker is nu te zien in 96 bioscopen.

Trailer Joker