Recensie A Tale of Three Sisters

Vlucht uit armoede

Willemijn Gertsen
om 12:21

De Turkse regisseur Emin Alper vertelt in zijn nieuwe film A Tale of Three Sisters een verhaal over ‘besleme’, een in onbruik rakende Turkse traditie waarbij meisjes uit arme bergdorpen opgenomen worden in welvarende pleeggezinnen in de stad. Het is de oude Sevket gelukt om na de dood van zijn vrouw zijn drie dochters in de stad onder te brengen, maar een voor een komen ze terug.

A Tale of Three Sisters

Terugkomst

Wanneer in de eerste scène Sevkets jongste dochter Havva terugkomt in het bergdorp, is haar oudste zusje daar ook. Reyhan is eerder teruggekomen nadat ze zwanger was geworden en woont nu bij hun vader met haar kind en de herder Veysel, aan wie ze is uitgehuwelijkt. Havva moest terug omdat het kind van haar pleegouders waar zij voor zorgde is overleden. Op een dag wordt ook de middelste dochter Nurhan door haar pleegvader, dokter Necati, terug naar huis gebracht vanwege het mishandelen van zijn kind. Necati besluit een dag in het dorp te blijven en onmiddellijk wordt de sociale verhouding tussen de stedelijke dokter en de dorpsbewoners duidelijk. Naast zijn rol als pleegouder zijn er ook economische belangen. De dokter heeft zin in een drinkgelag met raki (een Turkse alcoholische drank) en Sevket en hij trekken met het dorpshoofd de bergen in om zich te gaan verpozen. De dochters worden aan het werk gezet om voor eten en drinken te zorgen. Maar dan sluit Veysal zich ongenood bij het drankgezelschap aan en loopt alles desastreus uit de hand.

Betoverend mooi

Het noodlottige, doch tedere verhaal wordt op een mooie narratieve wijze in beeld gebracht. De personages zijn traditioneel, respectvol en liefdevol; alleen gaan de jongeren tot het uiterste om de armoede te kunnen ontvluchten. In lange opnames van het adembenemende berglandschap van Anatolië wordt een feeërieke sfeer gecreëerd, die sterk contrasteert met het harde, uitzichtloze bestaan in het bergdorp. De gegoede Necati (Kubilay Tunçer) prijst de schoonheid van het platteland, terwijl de jonge Veysel (Kayhan Açikgöz), gebukt gaand onder bijgeloof en verachting, niets liever wil dan het dorp verlaten om met zijn vrouw en kind een leven op te bouwen in de stad. Maar Reyhan (Cemre Ebüzziya) heeft haar eigen plan, evenals haar zussen. Tussen Nurhan (Ece Yüksel) en Havve (Helin Kandemir) woedt een felle strijd voor Necati’s gunsten. En dan wil hun vader (Müfit Kayacan) ook nog iets te zeggen hebben. Alle acteurs, jong en oud, spelen hun rol naturel en overtuigend; ze hebben allen een lange staat van dienst, inclusief de jonge Helin Kandemir, die al vanaf haar zesde jaar voor de camera staat.

De film is Alpers derde speelfilm en heeft op diverse festivals prijzen gewonnen, waaronder de prijs voor Beste Regie in Sarajevo, en de FIPRESCI-award, de prijs van de internationale filmkritiek, in Istanboel. Terechte prijzen voor deze prachtige vertelling, waarin naast dromen, bijgeloof en parabels, de werkelijkheid te hard is.

4 / 5
A Tale of Three Sisters is nu te zien in 16 bioscopen.

Trailer A Tale of Three Sisters