Recensie Marriage Story

Scheidingsdrama van formaat

Michel van Dam
om 16:52

Noah Baumbach is onderhand het equivalent van Woody Allen. Het zijn films over menselijke relaties en hun tekortkomingen met de stad New York als decor. Hier gaat het over een scheiding die helemaal uit de hand loopt.

Marriage Story

Een film over een scheiding die heel liefdevol begint. Door middel van beelden en een voice-over horen we wat Charlie (Adam Driver) leuk vindt aan Nicole (Scarlett Johansson). Haar goede eigenschappen, haar merkwaardigheden. Kortom haar hele karakter. Andersom horen we wat Nicole leuk vindt aan Charlie. Alleen de kijker krijgt dit mee. Het zijn juist de kleinste handelingen die een relatie zo herkenbaar en waardevol maken.

De regisseur en zijn werk

Charlie is een toneelregisseur en werkzaam in New York. Nicole is een actrice – oorspronkelijk uit Los Angeles – die zijn muze is geworden. Dat het rommelt in hun huwelijk is duidelijk, maar niet wat er nu precies speelt tussen de twee. Ze beloven elkaar hun scheiding onderling en netjes af te handelen. Zonder advocaten. De twee hebben ook een zoontje en ze willen het beste voor het kind. Wat begint als een goed voornemen mondt al snel uit in een machtsspel tussen advocaten en het gaat van kwaad tot erger. Verwijten over en weer en een juridisch getouwtrek om het kind en de woon- en verblijfplaats van het stel zijn het gevolg.

Goed script

Dat Baumbach goed kan schrijven is te merken. Het verhaal balanceert vakkundig tussen drama en komedie. Het verbale vuurwerk tussen alle partijen is een genot om naar te kijken en te luisteren. Ook weet hij gelukkig de luchtigheid erin te houden. Zo is de scène waarin Nicole samen met haar moeder en zus oefenen om Charlie de dagvaarding te overhandigen bijzonder geestig. Heel treffend is ook dat het koppel wel praat - zakelijk en bijna feilloos - over wat er niet goed is in het toneelstuk dat Charlie regisseert, maar ze niet kunnen praten over wat er mis is binnen hun relatie.

Johansson en Driver spelen als koppel de sterren van de hemel, maar Laura Dern als de extravagante advocaat van Nicole is ook geweldig. Ray Liotta (met grijs haar) is eveneens geweldig als de gehaaide advocaat. Met zijn markante stemgeluid en New Yorkse tongval weet hij zijn korte speeltijd volledig te benutten.

Harde strijd

De scène waarin Charlie en Nicole inzien dat de harde strijd hun meer kwaad dan goed doet en ze afspreken echt met elkaar te gaan praten, is puur en pijnlijk. Je krijgt een brok in je keel als blijkt dat het goedbedoelde “echte praten” helemaal uit de hand loopt. Als kijker denk je alleen maar: hoe heeft het zover kunnen komen?

De film eindigt met de woorden uit het begin, "What I love about...", aan Charlie. Hij leest het geschreven woord van Nicole voor het eerst samen met zijn zoontje. En dat raakt een gevoelige snaar bij de kijker. Inmiddels zijn ze gescheiden, maar Baumbach laat heel subtiel in de slotscène zien dat het nog altijd die kleine handelingen in een relatie zijn – gescheiden of niet – die er voor zorgen dat er altijd een connectie tussen (ex-)geliefden blijft bestaan. Een geruststellende gedachte.

4 / 5
Marriage Story is nu te zien op Netflix.
Marriage Story is nu te zien in 20 bioscopen.