latevogel heeft 2180 reactie(s) geplaatst.
Hersenverbindingen uitschakelen, gewoon actie waarderen zoals de Neanderthalers waarschijnlijk ook deden - de Romeinen na hen sowieso - en gewoon kijken, 97 minuten lang naar een verhaal gevuld als een lege sok. Het is vuur en wat geknok.
Grappige is dat niemand 'bont en blauw' wordt en zelfs na 100 meter of meer door de lucht vliegend na een klap, overleven ze de botsing met hard metaal! Deze lieden hebben echt geen veiligheidsgordels en helmen nodig zoals onze lichaampjes nodig hebben. Toch uitgekeken om te weten waar we nou eigenlijk naar zaten te kijken. Niet véél maar soms wel vermakelijk!
Een 5 als oordeel!
Prachtige oorlogsfilm in zwart-wit wat niets afdoet aan de kwaliteit van de film. Luitenant Joe Costa (Jack Palance) heeft regelmatig problemen met zijn laffe meerdere kapitein Erskine Cooney (Eddie Albert). Deze haalt bij Joe regelmatig tijdens acties tegen de vijand de woede naar boven als hij weer de minst heldhaftige manier kiest om niet zijn verantwoordelijkheid te nemen als leider van de compagnie waar beide officieren in dienen tijdens de 2e-wereldoorlog. Hoe lang kan zoiets goed gaan als je leven afhankelijk kan zijn van degenen die naast jou strijden maar jou als het erop aan komt niet beschermen?
Een in de reeks oorlogsfilms die ik de afgelopen weken heb gezien en deze is een van de betere. Een 7,5.
Redelijke film waarin de "zanger" uit de film The Doors (1991) meespeelt, (de acteur Val Kilmer) die de rol van de vader van een meisje (Evelyn) vertolkt en het hoofd is van een wetenschappelijke groep die op Antarctica onderzoeken doet. Daarbij ontdekken ze iets dat voor de mensheid het einde zou kunnen betekenen.
Evelyn komt met een groepje studenten naar Antarctica om daar te helpen bij het onderzoek maar ze komen er al snel achter dat de situatie voor iedereen veranderd is. Met het smeltende ijs en de dooi van permafrost, komen er zaken vrij die wij als mens liever niet dan wel zien. In deze film worden de wetenschappers en studenten daarmee geconfronteerd.
Niet echt hoogstaand en ook niet diepgravend in de materie maar op zich geen slechte film. Een 6+.
Hitler had liever dat zijn soldaten zich dood vochten dan dat hij en sommige van zijn legerleiding de opdracht gaven om zich terug te trekken. Gaven ze dit bevel wel, dan was het vrijwel altijd al te laat voor de gewone "Jan Soldaat" en moesten ze zich dus ook letterlijk doodvechten of zoals in Rusland, als krijgsgevangen jarenlang opgesloten worden in de kampen waar sommigen pas in de jaren '50 werden vrijgelaten, ruim 10 jaar na de 2e wereldoorlog. Men overleefde dit vaak niet, in het zuiden van Rusland b.v. moesten ze werken in de mijnen wat voor velen veel te zwaar bleek en ze "de heimat" nooit weer hebben gezien.
"Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben" is een mooi gemaakte film met nu en dan echte beelden erin, b.v. met meneer Adolf die zijn volk bezielend groet/toespreekt (misselijk ventje!) en militaire parades. Ook het verhaal is prima verfilmd en het ging in naast Stalingrad ook behoorlijk heftig toe in Leningrad, volgens de verhalen die hierover bekend zijn. De burgers aten behang vanwege de koolhydraten die hierin zaten, je kunt het je gewoon niet voorstellen in onze tijd. Ook werden doden geconsumeerd en hun dood verzwegen zodat de nazaten haar/zijn rantsoen extra kreeg. Dit beleg duurde 872 dagen terwijl het bij Stalingrad een half jaar duurde. Beide steden vervielen deels tot puinhopen door al dit oorlogsgeweld wat je ook goed terugziet in de film.
Waardering een 8,5!
De "Windtalkers" vond ik een van de betere oorlogsfilms die ik de laatste weken heb gezien. Dankzij een goede kennis heb ik toegang tot redelijk wat oorlogsfilms momenteel en die ben ik druk aan het bekijken door de week omdat mijn vriendin niet zo gecharmeerd is van dit genre. Het verhaal gaat over Navajo-indianen die in een code hebben geleerd gebaseerd op hun eigen taal en dus niet door de Japanse tegenstander is te verstaan. Iedere Navajo code spreker heeft een "beschermeling" bij zich die op hen moet passen. Het gaat zover zelfs, dat als een code spreker in handen dreigt te vallen van de vijand, de "beschermende" marinier hem om het leven zal brengen, zodat hij de code door o.a. marteling niet aan de Japanners bekend kan maken. Ben Yahzee (Adam Beach) is de naam van de Navajo indiaan en hij wordt "beschermd" door sergeant Joe Enders (Nicolas Cage). 16 juni 1944 vallen de mariniers Saipan aan, een Oceanisch eiland, en totaal verliezen daar in de oorlog meer dan 5000 Amerikaanse soldaten de dood. De code sprekers vormen een belangrijke schakel in het geheel en daarover gaat deze film. Persoonlijk sprak het verhaal mij aan, de omgeving was prima en de acteurs spelen naar behoren. Wat ik soms wel lastig vind is het feit dat de camera vaak te druk in beweging is. Het is dus goed kijken en volgen door de kijker(s). Een mooie 7 als resultaat.
Als je A Quiet Place (2018) spannend vond, dan heb je hebt nog niets gezien totdat je "Bird Box" hebt bekeken. Een post-apocalyptische film gemaakt voor volwassenen, het vertelt een sterk verhaal in het genre van "A quiet place". Het laat zien hoe de geringste fout ertoe leidt dat iemand sterft en regisseur Susanne Bier schrikt er niet voor terug om de nasleep te laten zien. Het is visceraal, het is gewelddadig en verontrustend, zoals het einde van de wereld ook zou moeten zijn. Mijn grootste probleem met 'A Quiet Place' was dat het te tam was en zich richtte op een gevoelig publiek dat geen serieuze ellende in de films aankan. Bird Box is gemaakt voor een volwassen publiek, aangezien alles eraan volwassener is, de inzet is hoger en de vijand is veel gevaarlijker!
Als je "A Quiet Place" leuk vond maar vond dat het gemaakt was voor een tienerpubliek en veel beter had gekund, dan zul je Bird Box geweldig vinden. Van ons krijgt hij een 7!
Twee meningen: ik vond de film goed en een mooi lopend verhaal, wat steeds spannender werd en vind het een ruime 7 als waardering waard. Wederhelft had moeite om het verhaal op te pakken en waardering is 2 lager, dus een 5. Komen we uit op een 6!, dus een voldoende.
Het verhaal speelt zich af in twee "tijdsgewrichten", de ene Seo-yeon, 28 jaar, woont in het heden en haar moeder is ernstig ziek en haar vader is 20 jaar geleden bij een brand omgekomen. De andere (dus nog jonge) 8-jarige Seo-yeon woont 20 jaar eerder met vader en moeder nog samen en haar ouders besluiten een mooi huis te kopen.
De oudere Seo-yeon maakt via de telefoon kennis met een jonge vrouw die even oud is als zij en na wat schuchtere gesprekken via de telefoon, nemen ze het lot in eigen beheer en veranderen wat zaken die gebeurd zijn in het verleden. Helaas, ze kennen elkaar niet en eigen belang telt te zwaar zoals zo vaak. Ook in deze film.
Een 5 en een mooie 7!
Dit is een film met vrijwel een en al dialoog in een schokkende vergadering over het onderwerp: "De oplossing van het Jodenvraagstuk" en hoe om te gaan (op een gemakkelijke manier) met de rassenwetten van Neurenberg, 1935, die door de Nazi's opgesteld waren, ruim voor de 2e wereldoorlog aanving. Deze wetten waren bedoeld om de Joden hun rechten en hun staatsburgerschap te ontnemen en dus hun burgerrechten en hen op deze manier Duitsland uit te pesten!
Het grootste deel van deze 15 'fraaie heren' die bijeenkwamen voor een ingelaste vergadering door Generaal Heydrich in opdracht van Hitler. Ik heb begrepen van de film dat er binnen Duitsland nogal wat groepen in de partij , de regering en het leger zaten die meenden allemaal de 'waarheid in pacht' te hebben en dus probeerden alles naar hun hand te zetten. Toch blijkt uit deze film dat de SS vrijwel alles overschaduwde. Interessante film voor degenen die van een vergadering en achtergronden houden over dit onderwerp maar waarschijnlijk saai voor de kijker die meer van actie houdt en/of spanning. Dat is in deze film op de woordenstrijd na, niet aan de orde.
Helaas constateer ik weer een zwak punt en dat kost een mooie punt in de waardering, de Duitse taal die zich uitstekend leent voor commando's en opdrachten en geschiedkundig klopt tijdens deze vergadering, is vervangen door de Engelse taal. Jammer!
Een mooie 7. (had een 8 kunnen zijn).
Dit is één van de betere series van de afgelopen decennia, deze kun je scharen in het rijtje met "Breaking Bad", "House of Cards", "Prison Break" en "Homeland". Als je van spanning houdt en van series houdt die mooie 'cliffhangers' geeft aan het eind van iedere aflevering en verder nog van een sluitend goed verhaal, dan zit je met deze serie wel goed! Van mij krijgt "Das Boot" een 8!
Nog even inhakend op onderstaand verhaal: de ruil van de Amerikaanse gast (belangrijk zakenman) en een U-boot kapitein, dit soort van ruilen komt in oorlogen vaker voor. Volgens mij kwam de penicilline uit het ziekenhuis en de U-boot zendspecialist was toevallig op de boot bij vertrek en werd in feite gedwongen mee te gaan als invaller voor de ander omdat deze was opgepakt door de politie. En hoeveel Duitsers en andere mannen uit in de oorlog betrokken landen, hadden kinderen bij iemand op wie ze verliefd werden. Een vrouw is een vrouw voor de meeste mannen nadat ze elkaar wat nader kennen. Deze jongen was niet een fanatieke nazi! Ik heb de film ook meerdere malen bekeken maar deze serie is absoluut niet een re-make van de film. Het zijn tot nu toe aparte verhalen met als enige overeenkomst een U-boot.
Er is ook een Engelse "House of Cards" die ook erg goed is! Zie mijn reactie hier boven.
Dit is één van de betere series van de afgelopen decennia, deze kun je scharen in het rijtje met "Breaking Bad", "Das Boot", "Prison Break" en "Homeland". Als je van wat cynische humor houdt en machtswellustelingen die langzaam maar zeker in vallen lopen en verder nog van een sluitend goed verhaal, dan zit je met deze serie wel goed! Er is ook een Engelse "House of Cards" die ook erg goed is! Van mij krijgt "House of Cards" een 9!
Dit is één van de betere series van de afgelopen decennia, deze kun je scharen in het rijtje met "Breaking Bad", "Das Boot", "Prison Break" en "Homeland". Als je van wat cynische humor houdt en machtswellustelingen die langzaam maar zeker in vallen lopen en verder nog van een sluitend goed verhaal, dan zit je met deze serie wel goed! Er is ook een Amerikaanse "House of Cards" die ook erg goed is! Van mij krijgt "House of Cards" een 9!
Dit is één van de betere series van de afgelopen decennia, deze kun je scharen in het rijtje met "Breaking Bad", "Das Boot", "Prison Break" en "House of Cards". Van de laatste is er zowel eentje in Groot-Brittannië, als in de Verenigde Staten van Amerika gemaakt. Ik heb van "Homeland" nog 2 seizoenen te zien maar tot nu toe is het een geweldige serie! Als je van wat iets cynische humor houdt en machtswellustelingen die langzaam maar zeker in vallen lopen en verder nog van een sluitend goed verhaal, dan zit je met deze serie wel goed! Van mij krijgt "Homeland" een 8,5!
Sinds hij begonnen is met serieuze films (beginnend met Empire of the Sun (1987) en vervolgens Schindler's List (1993)), is Steven Spielberg op zoek naar een methode om zinloos geweld onaantrekkelijker in films te maken voor bioscoopbezoekers. "Schindler's List" was natuurlijk schokkend, maar deze eerste poging tot krachtig geweld had niet helemaal het beoogde effect. Ik weet dat veel mensen zwaarmoedig waren over de film, maar het geweld van "Schindler's List" kan soms ver weg lijken, alsof het publiek slechts een toeschouwer was. Saving Private Ryan (1998) was de tweede grote poging om bioscoopbezoekers geweld te laten verafschuwen, maar dit leek gemakkelijk afgedaan als een oorlogsfilm, waarin gebeurtenissen werden getoond die waarschijnlijk nooit meer zouden gebeuren, zoals het tonen van het geweld op ons continent. "München" is voorlopig zijn laatste poging en het siert Spielberg dat hij hiermee dus doorging.
Het geweld dat in München wordt getoond, is misschien wel het meest brute, realistisch bedoelde geweld dat ooit op film is vertoond. Ik zeg 'realistisch bedoeld' omdat ik, net als de gemiddelde bioscoopbezoeker, nooit heb gezien dat mensen werden neergeschoten of opgeblazen, dus ik weet niet hoe die gebeurtenissen eruit zouden zien. Er zijn veel tekenen in de film dat Spieberg zijn eerdere inspanningen probeert te verbeteren. De wapens in de film zijn ECHT luid als ze worden afgevuurd. Dit heeft tot gevolg dat je in het gevecht betrokken raakt, waardoor het intiemer wordt wanneer iemand wordt neergeschoten. De kogelwonden en overblijfselen na explosies zijn behoorlijk gruwelijk.
Als iemand in deze film sterft, aan welke kant hij ook staat, voel je geen geluk, geen opluchting of ontzag. Je voelt een gevoel van dood, niets dramatisch, gewoon leeg en nog eens leeg. Om deze reden is München een van de belangrijkste films die ooit is uitgekomen, en misschien is het de beste van Spielberg.
Spielberg is één van de beste regisseurs ooit!
Een 9.
Viel mij iets tegen t.a.v. de verwachtingen die er waren geschapen door de verhalen van andere filmliefhebbers. Begrijp mij wel goed, de film is een prachtig geheel en is wel goed maar ik had er meer van verwacht, ook na het verhaal van "Zinema" (MM) waarin hij vertelt over het bedwelmt raken van de film. Alhoewel hij het ook heeft over "voortkabbelen". Toch was de film goed genoeg om van ons een 8 te verkrijgen.
😊De humor was inderdaad aanwezig, de mondhoeken krulden regelmatig en zetten soms door tot een "vette lach". Leuke film die voor de liefhebber van de komedie wel gezien mag worden. Over het verhaal laat ik mij verder niet uit, soms iets buiten de normale wereld, bv. een paard wat overal doorheen en overheen kan. Ik was al verongelukt maar je moet dit dan ook met een korrel zout nemen.😉 Een opvallend iets; Brendan O'Carroll is dus een man maar speelt een vrouw, wat hij vol overtuiging doet want ik heb tot ik het opzocht op internet erg getwijfeld of het een man of vrouw was. Toch hoor je het terug in het stemgeluid. Maar zoals ik al zei; OVERTUIGEND! Een 8!
Nu en dan wel eens grappig maar om dit een komedie te noemen? Nee, het is meer het levensverhaal van dhr. Marks die het gemakkelijk en aantrekkelijk vind om drugs (soft) te smokkelen. Soms voelde ik een glimlach op m'n gezicht maar echt schaterlachten, nee. Een 7.
Vergeet de slechte recensies op andere sites, trouwens er waren ook veel kijkers die deze film wel erg waarderen en ik heb het idee dat je hiervan houdt of walgt. Als je de andere sites vergeet en hier neutraal ingaat, dan is er nog steeds een kans dat je dit leuk vindt.
Mr. Jones is een angstaanjagende, gespannen en echt originele film over het onderwerp magie. Het is een horrorfilm, maar het overstijgt ook het genre. Ik raad deze film aan aan degenen die het weten. Een van mijn favoriete films van 2013. Het is eng, geestig, het acteerwerk is goed, het verhaal is geweldig, de sfeer zuigt je naar binnen. Echt een knaller 💥 vond ik, mijn wederhelft vertegenwoordigde de "walgende kant" van de kijkers.
Bovendien is de getoonde kunst van "Pumpkinrot" ronduit eng en mooi. Echt spookachtig. Een 7 van mij en een 4 van vriendin.
🤔Jij bezorgt mij nogal wat werk Kaz. Maar ....vooruit, er is nog wel wat loze tijd en het staat zo mooi op de lijst. 😉
Je hebt gelijk, goed dat je mij er even op wijst. Nog maar een paar maanden geleden is het waarderingscijfer op "Filmvandaag" erbij gekomen en deze film hebben we eind augustus 2015 gezien. Maar die 8 blijft staan en dat is deze film ook wel waard, ik herinner mij hem nog goed! Nog bedankt Jakkepoes, mocht je meer van mij tegenkomen zonder waarderingscijfer, dan stel ik het wel op prijs dat je mij er even op attendeert.👍
“Lightning never strikes in the same place twice.”
Aliens willen de wereld overnemen, maar spannend wil het niet worden. Dat klinkt als een contradictie, maar War of the World krijgt het toch voor elkaar. Op één of twee scènes na blijft het allemaal erg braaf en het is jammer dat Spielberg geen keuze heeft kunnen maken tussen een kindvriendelijke alienfilm, of een brute en volwassen film over aliens.
Nu is het allemaal net niet en blijft er een sfeervolle, maar ook wat smaakloze film over. Cruise is opvallend vlak en Fanning en Chatwin zijn de meest irritante kinderen die ik ooit in een film heb zien rondlopen. Met voorsprong. Robbins heeft een aardige rol, maar beklijven wil het niet. De scènes in die schuilkelder behoren wel tot de beste in de film. De aliens maken een angstaanjagend geluid en zien er best goed uit. Het einde is wat abrupt en het happy end is Spielberg optima forma, maar ook wat ongeloofwaardig hier. Sfeervol is het allemaal wel, maar er had wat meer ingezeten.
En zo bleven ook wij er wat in hangen, waar is de spanning? En die kinderen, dat geschreeuw! Als die van ons waren geweest, waren ze gelijk afgevoerd richting ....... Eerlijk gezegd waren misschien onze verwachtingen te hoog. Laten we eerlijk blijven; 'War of the worlds' heeft een naam! De allereerste uitvoering (toen wij nog niet bestonden) uit 1953 maakte meer indruk op ons! Een 7!
Sprankelende komedie met prachtige rollen voor DeVito en Turner. We lagen regelmatig "in een deuk" zoals deze twee bezig zijn elkaar te bestrijden tot aan de "hellepoorten" toe. De film laat (vinden wij) goed zien hoe mensen hun persoonlijk geluk opofferen voor "materieel geluk" en hoe ver ze daarin willen gaan.
Fantastische komedie zoals ze (helaas) niet of weinig meer gemaakt worden. Een 8!
Deze film liet een redelijke indruk op ons achter. Van de start tot het einde was een goede film te zien en ook nog eens een verhalend geheel. Er staat een goede cast en de basis van het verhaal is origineel en goed uitgewerkt. Maar de spanning is aan de lauwe kant en dat is jammer, er had er meer uitgehaald kunnen worden. Een 6+
Ging wel, helaas was ik wat slaperig en dat doet een film niet goed in de beoordeling. Een 6-.
Een van de betere films waarin Dustin Hoffman speelt. Komisch en realistisch, een tocht van deze twee broers door Amerika in de jaren '80. Een 8!
Meer nieuws
Netflix Pathé Thuis Disney+ Prime Video CANAL+ NPO Start Apple TV+ HBO Max Viaplay Videoland Cinetree Film1 CineMember Picl SkyShowtime MUBI
Meer beoordelingenReacties Populaire filmsPopulaire series
Meer populaire films
Meer populaire series