Recensie 'Thirteen Lives'

Wijsheid of wonder?

Recensie 'Thirteen Lives'

Het drama van het Thaise jeugdvoetbalteam en hun coach, dat zich in 2018 afspeelde in de Tham Luang grot, werd wereldwijd op de voet gevolgd. Alom is dan ook bekend dat de ramp uiteindelijk minder levens heeft geëist dan initieel gevreesd werd. Hoewel de afloop voor de meesten geen verrassing meer zal zijn, is het regisseur Ron Howard toch gelukt momenten van spanning in de film te brengen.

Door heftige regenbuien die vroeger in het jaar losbraken dan gewoonlijk, kwamen de dertien jongens vast te zitten in de meer dan 10 kilometer lange grot. Anders dan misschien gesuggereerd wordt door de titel van de film, concentreert het plot zich niet op de jongens in de grot, maar op drie ervaren westerse duikers die ingeschakeld worden om de jongens te redden. Het drama duurde meer dan twee weken, een periode waarin zich uiteraard meer details afspeelden dan Howard in zijn film heeft kunnen opnemen mede gezien de omvang van de ramp en het aantal personen dat op verschillende wijze hulp bood. Het zou een kansloze poging zijn geweest alles op film vast te leggen. Het verhaal wordt in Thirteen Lives (2022) dan ook in zeer grote lijnen verteld en dan overwegend vanuit een westerse invalshoek. Wie geïnteresseerd is in hoe het voor de jongens zelf, hun families, de Thaise reddingsgroepen of de bewoners van het gebied is geweest, zal na het kijken naar deze film van een koude kermis terugkomen. De exclusieve rechten van die verhalen waren immers al eerder verkocht aan Netflix voor de serie Thai Cave Rescue (2022) en dus niet meer beschikbaar voor Howard.

De stille realiteit

De drie duikers op de voorgrond, John, Rick en Harry, een ex-brandweerman, een ICT'er en een arts – allen in hun vrije tijd gepassioneerde grotduikers – worden gespeeld door respectievelijk Viggo Mortensen, Colin Farrell en Joel Edgerton. Hoewel het verhaal hoofdzakelijk vanuit hun perspectief gebracht wordt, komen we weinig te weten over deze mannen. Het script, een zwak aspect van de film, brengt hun persoonlijkheden niet naar voren, terwijl het uitvoeren van een reddingsactie als deze zich bij uitstek leent voor dramatiek, emotie en daarmee intensiteit. Met weinig tot geen muzikale ondersteuning luisteren we zuiver naar het relaas van het drama van dag tot dag, zien we de tijd verstrijken en het gebrek aan vooruitgang, de vrees om fouten te maken en de constante dreiging van een verslechtering van het weer en daarmee de reddingsmogelijkheden. Hiermee wordt benadrukt dat we niet kijken naar Hollywood-fictie maar naar een waargebeurd verhaal.

Een aanschouwing, geen belevenis

De film biedt een mooie inkijk in de manier waarop westerlingen en oosterlingen in het algemeen reageren op hopeloze situaties. Richt je je tot de goden of blijf je tegen beter weten in geloven in een rationele oplossing die, eenmaal gevonden, toch weer veel weg heeft van een wonder? Of er na de documentaireThe Rescue (2021) nog werkelijk vraag is naar een film over dezelfde gebeurtenis, daar kan men van mening over verschillen. Het feit dat de film zo ongeveer gespeend is van dramatiek en sentiment heeft ook wel een praktische kant. De kijker zal zich hooguit af en toe wat benauwd en claustrofobisch kunnen voelen door de onderwater scènes en het dreigende zuurstoftekort in de grot, maar krijgt verder, zonder te veel betrokken te raken, op geloofwaardige wijze inzicht in het verloop van de reddingsactie.

3 / 5

Thirteen Lives is nu te zien op:

Prime Video