Recensie 'Avec amour et acharnement'

Het mes snijdt aan twee kanten

Recensie 'Avec amour et acharnement'

Jean en Sara zijn al jaren samen en nog steeds dol op elkaar. De aanstekelijke liefde tussen de twee wordt ingeleid door een romantische vakantiescène en daarna volgen we de twee in hun dagelijkse leven in Parijs. Toen ze elkaar ontmoetten, jaren geleden, was Sara samen met François, de beste vriend en zakenpartner van Jean. Die tijd is voorbij, maar als François plotseling weer opduikt, begint hun gebalanceerde leven te wiebelen en dreigen ze elkaar uit het oog te verliezen…

Dat François en Sara ooit samen waren, en op welke manier, moet je als kijker zelf een beetje uitvogelen. Regisseur Claire Denis reikt je af en toe wat aanwijzingen aan, maar ze zet je ook aan het denken. Op die manier blijven de onderlinge conflicten tussen de personages een beetje in de lucht hangen en duurt het even voordat je ontdekt waar de pijnpunten zitten. Voor sommige kijkers duurt dat misschien wat lang, maar dat uitgerekte plot, dat geschreven werd door de gerenommeerde schrijfster Christine Angot, is uiteindelijk de moeite waard. Dat doorkabbelende, lage tempo is kenmerkend voor het werk van Denis: ook in Beau travail (1999), White Material (2009), en Un beau soleil intérieur (2017) hebben haar personages zelden haast.

Daverende hoofdrollen

De hoofdrollen in Avec amour et acharnement (2022), dat in het Engels gepast Both Sides of the Blade of kortweg Fire wordt genoemd, worden gespeeld door niemand minder dan Vincent Lindon en Juliette Binoche. Lindon schitterde vorig jaar in de Gouden Palm-winnaar Titane (2021) als eenzame brandweerman op zoek naar een zoon, en gaat in de nieuwe film van Denis net zo ingetogen maar overtuigd op zoek naar de liefde die hij dreigt te verliezen. Binoche speelt ook schitterend en weet de conflicterende emoties van haar personage treffend te vatten. François, de derde in de driehoeksverhouding, wordt gespeeld door Grégoire Colin. De dynamiek tussen de drie is overtuigend, spannend en meeslepend.

Puzzelstukjes

Denis houdt sommige details en ervaringen van de personages met opzet af en toe onduidelijk, en haar film doet dat ook op cinematografisch vlak. De camera beweegt af en toe snel of wiebelig en sommige dingen worden met opzet buiten beeld gelaten. Nooit op zo'n manier dat je de draad van het verhaal kwijtraakt, maar juist op een manier die prikkelt. Bovendien is er goed geknipt en gemonteerd. Denis maakt haar kijkers nieuwsgierig door niet alles te laten zien, maar wel een hoop te impliceren.

Avec amour et acharnement is een verhaal over liefde, verlangen, nostalgie, waanzin, verraad, bedrog, schuldgevoel en angst maar wordt op geen enkel moment overdreven dramatisch of aanstellerig. De film vertelt een volwassen verhaal, over drie volwassenen die allemaal niet zo goed weten wat ze doen of horen te doen. Het is geen makkelijke wegkijker, maar als je er de tijd voor neemt en het verhaal over je heen laat spoelen, is het zeer de moeite waard.

4 / 5

Avec amour et acharnement is nu te zien op:

Picl