Recensie 'Under the Skin'

Surrealistische trip die je vasthoudt tot het einde

Recensie 'Under the Skin'

Vervreemdend, pakkend en hypnotiserend. Dat is wat Jonathan Glazer heeft gemaakt van Under the Skin, gebaseerd op het gelijknamige boek van Michel Faber. Een buitenaards wezen (Scarlett Johansson) neemt menselijke vorm aan en pikt mannen op, om ze vervolgens naar een noodlottig einde te leiden.

Waar ze vandaan komt, is niet duidelijk. Haar duistere motieven zijn gehuld in mysterie. Maar de waarom-vraag is niet belangrijk. Zelfs als ze een reden zou hebben, zouden we die misschien niet begrijpen. Ze arriveert op aarde en leert de taal. De klanken die uit de keel van Scarlett Johansson komen klinken vreemd en onmenselijk. Dan begeeft ze zich onder de mensen. Met een lege expressie rijdt ze door de grauwe straten van Glasgow, Schotland, op zoek naar gewillige slachtoffers. Om haar communicatievaardigheden te oefenen geeft ze eerst wat mannen een lift. Daarna begint ze aan een bizarre tocht van vernietiging.

Zoals de mooie Scarlett de mannen inpalmt en verleid, zo doet de film dat met de kijker. Under the Skin neemt je mee op een trip en kruipt onder je huid. Scarlett geeft perfect gestalte aan een wezen uit een andere wereld die weinig begrijpt van de onze. Onze gewone wereld, van de mensen op straat tot in de nachtclub, staat in schril contrast tot de vreemde dimensie waar ze haar prooi naartoe brengt. De beelden in deze scènes zijn een visuele sensatie: onthutsend en nachtmerrieachtig. De sinistere soundtrack zal nog lang na het zien van de film in je hoofd blijven naklinken.

Buitenaards perspectief

De eerste helft lijkt de onaardse verleidster een wezen zonder genade. Dit lijkt te veranderen wanneer ze een man met misvormd gezicht een lift geeft en hem laat gaan. Heeft ze toch mededogen? Begint ze meer te zien in de mensen? Wat er precies in haar hoofd omgaat, is voor de kijker om te bepalen. Maar er lijkt zich een conflict achter haar lege blik schuil te houden. Hier wordt Under the Skin inhoudelijk interessanter. In plaats van een film over een roofdier dat op mensen aast, ontwikkelt het zich meer tot een studie over een vreemd wezen in onze wereld. Ze lijkt verloren, zoekende. Een aardige man neemt haar onder zijn hoede. Er lijkt iets te bloeien tussen de twee, maar nooit is helemaal duidelijk of Scarletts personage echt gevoelens heeft voor deze man of dat ze bij gebrek aan beter met hem in zee gaat. Dat dit niet benoemd wordt is niet storend. Misschien weet ze het zelf immers ook niet: het concept van liefde, in elk geval zoals mensen dat uiten, is haar vreemd. Dit maakt het idee dat we te maken hebben met een daadwerkelijk buitenaards perspectief geloofwaardiger. Zelfs een liefdevolle relatie met een mens kan dit niet veranderen. Een alien blijft een alien, en zelfs als ze toevlucht zoekt tot de bossen kan ze niet wegrennen van haar ware natuur. Dat ze nooit bekeert tot mens-zijn is een realistisch gegeven in een film met een verder zo hoog surrealistisch gehalte.

Under the Skin laat je gedurende de hele film ademloos toekijken. De authentieke wijze waarop het hoofdpersonage wordt neergezet, samen met de unieke stijl, maakt van Under the Skin een scifi-film van hoog niveau.

4.5 / 5

Under the Skin is nu te zien op:

Pathé Thuis

Trailer 'Under the Skin'

Reacties   Volg ons op Google Nieuws

Deel dit artikel

Meer over:

Films Bioscoop RecensiesUnder the Skin (2013)

Meer recensies

Meer recensies

🔥 Meest gelezen

Meer populaire artikelen

Reacties


Meer film- en serienieuws

Nog meer nieuws