Recensie 'Minions'

Van oersoep naar wereldheerschappij

Recensie 'Minions'

Minions? Gru? Niet bij iedereen zullen die namen een belletje doen rinkelen. Voor de liefhebbers van Despicable Me die zich afvroegen waar die minions toch vandaan kwamen, biedt deze film alle antwoorden en het nodige vertier.

Prequel

Een 'minion' is volgens de Dikke Van Dale een slaafse volgeling. Bij het grote publiek bekend geworden als de kleine, gele helpers van opperschurk Gru in de film Despicable Me, eisen de minions in deze spin-off de hoofdrol op. Minions is een zogenaamde 'prequel'; het verhaal speelt zich in tijd af voordat de minions zich bij Gru aansloten. Dat zorgt ervoor dat Minions ook gekeken kan worden zonder Despicable Me te hebben gezien.

Bekende cast

In de originele vertoning van de film zijn de stemmen te horen van onder andere Sandra Bullock (als Scarlett Overkill) en Michael Keaton (als Walter Nelson). De minions Kevin, Stuart en Bob worden door Pierre Coffin ingesproken die samen met Kyle Balda tevens de regisseur is van de film. Niet geheel verrassend is Coffin ook de man achter Despicable Me. In de Nederlandstalige versie van de film bestaat de stemmencast uit onder andere Isa Hoes, Barry Atsma en Karin Bloemen.

Geboren om te dienen

De minions bestaan al sinds het begin van het leven op aarde en hebben één doel in hun leven: het dienen van de allergrootste slechteriken. Van de tyrannosaurus rex tot Napoleon, de minions waren erbij. Op de één of andere manier lukt het de minions echter steeds om hun meesterschurk kwijt te raken. Na jaren zonder grote leider, maakt neerslachtigheid zich meester van de minions en komt hun voortbestaan in gevaar. Want wat is het bestaansrecht van een minion zonder een schurk om slaafs te volgen? Drie minions besluiten – het is dan midden jaren zestig van de vorige eeuw – om niet langer bij de pakken neer te zitten. Kevin, Stuart en Bob trekken de wereld in op zoek naar een nieuwe slechterik om bij te staan en daarmee het voortbestaan van de minions veilig te stellen.

Leuke familiefilm

Zoals je tegenwoordig van (computer)animatiefilms mag verwachten, zijn de animaties van hoog niveau. Het verhaal zit goed in elkaar en de makers weten ook de volwassen kijker aan het lachen te krijgen. Voor wezens die het dienen van de grootste slechteriken op aarde als levensdoel hebben, zijn de minions overtuigend aandoenlijk. De film komt niet in de buurt van toppers in het genre als The Lion King, Toy Story en Wall-E, maar dat is geen schande. Minions is een goede, leuke familiefilm.

Voor de zomervakantie

Minions zal vooral jonge kijkers (en hun ouders) interesseren. Met de zomervakantie op komst biedt de film anderhalf uur vermaak voor de minder zonnige dagen. Wie de animatiefilms gewoonlijk liever aan zich voorbij laat gaat, zal echter niets missen door iets anders te gaan doen.

3 / 5

Minions is nu te zien op:

Pathé Thuis Ziggo