Recensie 'Terminator: Genisys'

I'll be wack

Recensie 'Terminator: Genisys'
8 juli 2015 om 08:51

De vijfde film in de Terminator-reeks is niet echt een sequel. Dit verhaal speelt zich af tijdens het begin van het origineel en er is een nieuw verhaal dat zich afspeelt in de toekomst. Toekomstige verzetsleider tegen de machines John Connor stuurt een soldaat terug in de tijd om zijn moeder te beschermen tegen een Terminator, een cyborg die ook teruggestuurd is naar het verleden door de evil AI "Skynet". Maar eenmaal in 1984 aangekomen te zijn, blijkt alles ineens anders te zijn.

No Problemo

In dit deel speelt Jai Courtney (Insurgent) de rol van Kyle Reese, de soldaat die wordt teruggestuurd in de tijd door John Connor, gespeeld door Jason Clarke (Zero Dark Thirty). De Sarah Connor die hij in 1984 tegenkomt heeft alleen geen bescherming nodig omdat ze is opgevoed is door een oudere Terminator (Schwarzenegger) die zij 'Pops' noemt.Courtney komt jammer genoeg plat over en had makkelijk zelf een Terminator kunnen spelen door het gebrek aan emotie dat hij laat zien. Emilia Clarke (Game of Thrones) speelt de rol van Sarah Connor. Zij doet dit aardig, maar niet zo overtuigend als Linda Hamilton dat in 1991 deed. Natuurlijk is een Terminator-film niet compleet zonder Arnold Schwarzenegger, die gelukkig zonder enige moeite weer in de rol van de cyborg stapt.

Killer-app

Regisseur Alan Taylor heeft gezegd dat Genisys een op zichzelf staand verhaal is en men niet het origineel gezien hoeft te hebben om deze film te snappen. Dit is echter een zware klus voor iemand die nog nooit een Terminator-film heeft gezien. Het tijdreisconcept met de verschillende tijdlijnen is zo vergezocht en verwarrend dat zelfs een fan moeite heeft met waar het nu écht over gaat. Daar waar het plot uit de eerste films vrij simpel en meeslepend was, probeert Genisys 'slim' te zijn. Door een andere tijdlijn te kiezen, is de film wat vrijer met het verhaal te vertellen. Zo is de evil AI "Skynet" ineens letterlijk een killer-app geworden. Ook de bad guy uit de film is een vreemde keuze en wordt zwaar gespoild als je de trailer al gezien hebt. Het is moeilijk deze film niet te vergelijken met de culthits uit 1984 en 1991, vooral omdat er zoveel naar verwezen wordt. Er zijn zelfs scènes waarin dialogen en camerawerk exact overgenomen zijn uit de film van 1984.

CG-Ai!

In een moderne scififilm zitten nu eenmaal wat CGI-scènes. Maar het verliest soms wat van de impact die sommige oudere films hadden. Er zit geen één memorabele actiescène in waar iedereen het na de film nog over zal hebben, tenzij je meetelt hoe bizar de CGI-versie van Schwarzenegger eruit zag aan het begin van de film. De hardheid is een beetje uit de franchise door het overgebruik van CGI. Er zijn ook wat vrij grappige scenes met J.K Simmons die waarschijnlijk de editing overleefd hebben doordat hij vorig jaar een Oscar won.

Terminator: Genisys heeft een paar momenten van herkenning en er zit wel wat humor in. Maar het merendeel valt plat en dat is erg jammer.

2.5 / 5

Terminator: Genisys is nu te zien op: