Recensie 'Dark Places'

Gone Girl vs. Lost Girl

Recensie 'Dark Places'

Gone Girl van schrijfster Gillian Flynn werd vorig jaar al succesvol verfilmd door regisseur David Fincher. Lukt het regisseur Gilles Paquet-Brenner om met Dark Places, haar tweede roman, net zo te imponeren of komen we van een koude kermis thuis?

Bestsellerschrijfster

Gillian Flynn, de uit Kansas City, Texas afkomstige schrijfster, was vier jaar lang de tv-criticus voor Entertainment Weekly tot ze in 2006 debuteerde met haar eerste roman Sharp Objects. Haar bestsellerroman is Gone Girl uit 2012 met 15 miljoen verkochte exemplaren en stond twee jaar lang onafgebroken in de New York Times Bestseller list. Regisseur Paquet-Brenner, van origine uit Frankrijk afkomstig is het meest bekend van zijn film Haar naam was Sarah. Dark Places, haar tweede roman die ze in 2009 schreef en die verschillende nominaties ontving heeft qua structuur en stijl veel overeenkomsten met haar bestseller en daarom koos de regisseur ervoor om juist dit boek te verfilmen.

Kill Club

We maken kennis met Libby Day (Charlize Theron, Mad Max: Fury Road) die als kind de brute moord op haar familie overleefde. Destijds wees ze haar broer Ben aan als de moordenaar en hij zit levenslang in de gevangenis. Libby is sindsdien het spoor bijster en leeft van donaties die in een fonds beheerd worden. Op een dag wordt ze benaderd door Lyle Wirth (Nicolas Hoult, X-Men) van The Killclub, een groep enthousiastelingen die zich vastbijten in oude moordzaken. In eerste instantie wil Libby er niets van weten, maar geldnood dwingt haar om mee te gaan in het onderzoek van The Killclub. Binnen de groep leeft het idee dat Ben onschuldig in de gevangenis zit en zodoende wordt Libby tegen wil en dank geconfronteerd met haar verleden. Ze zal onder ogen moeten zien dat de waarheid wellicht anders in elkaar steekt dan ze destijds dacht.

Afdalen naar de donkerste plekken

Net als bij Gone Girl, de laatste roman van Flynn, ben je in een mum van tijd gegrepen door het verhaal en wil je weten hoe het verhaal in elkaar steekt. In eerste instantie is het lastig om sympathie te voelen voor het personage Libby, maar naarmate ze meer en meer met haar verleden wordt geconfronteerd neemt de sympathie voor haar toe en begrijp je steeds beter waarom ze is zoals ze is. Theron geeft overtuigend gestalte aan de getormenteerde Libby en laat met deze rol weer zien hoe getalenteerd ze is. De overige cast waaronder Nicolas Hoult als Lyle, Ty Sheridan, (The Tree of Life) als de jonge Ben, Corey Stoll (House of Cards) als de oude Ben en Christina Hendricks (Drive) als haar moeder zijn allemaal rollen die overtuigen en de film beter maken.

Verrassende climax

De schrijfstijl van Flynn is razend knap, gedetailleerd en vol met symboliek. Als regisseur mag je dan in je handen wrijven als je met zo’n verhaal aan de slag mag. Paquet-Brenner weet de spanning zorgvuldig op te bouwen, het verhaal volledig te benutten, past een goede editing toe en weet ook nog eens het beste uit zijn acteurs te halen. Met deze ingrediënten maakt hij van dit literaire boek een ijzersterke thriller die van begin tot eind boeit.

4 / 5

Dark Places is nu te zien op:

Pathé Thuis HBO Max