Recensie 'Holland, natuur in de delta'

Een uitgebreide kijk in eigen achtertuin

Recensie 'Holland, natuur in de delta'
23 september 2015 om 17:19

De regisseur van De Nieuwe Wildernis brengt het publiek een nieuwe natuurfilm. Ook deze keer is Mark Verkerk in Nederland op zoek gegaan naar het mooiste dat de natuur te bieden heeft. In anderhalf uur tijd wordt er gekeken naar het leven in en rond het water.

Onder begeleiding van voice-overs van Carice van Houten (Zwartboek, Game of Thrones) en Bram van der Vlught (Het Sinterklaasjournaal) wordt de kijker rondgeleid in de Nederlandse natuur. We volgen het stekelbaarsje in zijn zoektocht van de zee naar zijn geboorteplek in een kleine poel. En we zien een zeearend in de ontwikkeling van pasgeboren jong tot het moment dat zij het nest verlaat. De kijker krijgt een kijk in eigen achtertuin. Dieren die iedereen waarschijnlijk kent worden uitgebreid in beeld gebracht door de makers van de film. De kijker krijgt een nieuw beeld van de dieren die in Nederland voorkomen.

Het verhaal

Hoe houd je de aandacht van de kijkers lang genoeg vast terwijl er alleen beelden van natuur zijn te zien? Dat is een heikel punt wanneer er wordt geprobeerd een natuurfilm aan het grote publiek te verkopen. In eerdere natuurfilms ontstond het idee om korte stukjes uit het leven van een dier te voorzien van een voice-over. Zo lijken de beelden veel meer verhaal te hebben. Ook de makers van deze film hebben getracht een verhaal te creëren met de dieren die zij in beeld brengen, maar ook met het verloop en het verval van de natuur in Nederland. Elk dier wordt gevolgd in een belangrijk stadium van zijn leven. Jongen krijgen of paren is hier vaak een uitermate geschikt onderwerp voor omdat dit vaak een zware onderneming is voor het dier, maar ook een mooi moment voor de kijker om zich in te kunnen leven.

Cinematografie

Het shot waarbij er een groep vissen wordt gevolgd lijkt heel simpel, maar de hoeveelheid voorbereiding die daar aan vooraf is gegaan wordt makkelijk onderschat. Als kijker kan je snel vergeten hoeveel moeite er in sommige shots zit. Maanden voorbereiding voor een paar beelden die bij elkaar vijf minuten vullen. Daarnaast komen er in de film beelden voorbij van mensen in een bepaald stadium van de geschiedenis. Op een vertellende wijze wordt de invloed van mens op de natuur weergegeven. Dit gebeurt door middel van de voice-overs en de korte beelden van momentopnames in het leven van de mens in Nederland.

Het lijkt er op dat natuurfilms tegenwoordig de concurrentie willen aangaan met speelfilms. Dat komt terug in het budget dat er voor deze films ter beschikking wordt gesteld, maar ook in het toegankelijk maken voor een groot publiek. Eigenlijk is dat alleen maar positief, want dat brengt dit soort producties tot stand. Deze natuurdocumentaire geeft een mooi beeld van de Nederlandse natuur en doet niet onder voor natuurfilms met een grotere bekendheid.

4 / 5
Holland, natuur in de delta is nu te zien op Videoland.
Holland, natuur in de delta is nu te zien op Netflix.