Recensie 'Matthias et Maxime'

Een vriendengroep als weerspiegeling van een tijdsbeeld

Recensie 'Matthias et Maxime'
24 juni 2020 om 14:01

Met Matthias & Maxime was enfant terrible Xavier Dolan niet alleen terug in de hoofdcompetitie van Cannes, maar is zijn werk ook weer op het grote doek in de Nederlandse bioscoopzalen te bewonderen. Na zijn Amerikaanse uitstap met The Death and Life of John F. Donovan, speelt zijn achtste speelfilm weer in Canada en dat voelt als thuiskomen.

Dynamiek van een vriendengroep

Zoals de titel al doet vermoeden draait deze film om Matthias (Gabriel D'Almeida Freitas) en Maxime (Xavier Dolan, die ook het script schreef en regisseerde). Op een feestje met hun vriendengroep heeft het zusje van een van de vrienden een groot probleem, want de acteurs die in haar studentenfilm zouden spelen zijn zojuist opgestapt. Matthias en Maxime nemen niet geheel vrijwillig de rollen op zich, alleen komen ze er pas achter wat die rol inhoudt nadat ze ja hebben gezegd: ze moeten elkaar kussen. Dit roept met name bij Matthias nogal wat verwarring op. Dolan weet prachtig te schetsen hoe de dynamiek in de vriendengroep door deze onschuldige kus op scherp gezet wordt, wat versterkt wordt door Maximes naderende vertrek naar Australië.

Personages als reflectie

Dat deze vriendengroep hecht is wordt door Dolan met gemak neergezet. De dialogen zijn erg overtuigend, de inside jokes zijn talrijk en de chemie tussen de personages is sterk. Daarnaast weet Dolan ook de nodige humor mee te brengen door enkele bijpersonages op te voeren die weliswaar wat oppervlakkiger zijn, maar daarmee niet minder de vinger op de zere plek leggen. Zo is de zus (Camille Felton) de perfecte belichaming van de zogenaamd diepzinnige, hippe filmstudent die praat alsof ze een wandelende Instagrampost is. Het personage van de zakenman McAfee (Harris Dickinson) schuurt tegen een misogyne karikatuur aan, maar het werkt omdat het Matthias' eigen worsteling met mannelijkheid schrijnender maakt.

Oog voor detail

Daarnaast zijn er genoeg kleine momenten te vinden die de sociale normen van onze maatschappij laten zien: Maxime kijkt meewarig naar een enorm billboard met daarop het traditionele modelgezin inclusief overdreven tandpastaglimlach. Matthias staat in de lift met twee mannelijke collega's die een vrouwelijke collega aan een vleeskeuring onderwerpen. Met een simpel shot op de rug van de vrouw die haar hoofd iets draait, weten we direct dat zij zich ervan bewust is. Dolan laat met weinig zien hoe deze cultuur leidt tot ongemak bij degenen die niet tot de groep behoren of zich niet identificeren met deze giftige vorm van mannelijkheid.

Sfeerbeeld

Dolan ondersteunt dit alles met een passende soundtrack die varieert van Another Love van Tom Odell tot Work Bitch van Britney Spears die er toepasselijk in knalt als Matthias en McAfee in een stripclub zijn. De cinematografie is prachtig en de sfeer wordt versterkt door de karakteristieke stijlkeuzes. Zo zijn er momenten waarop er sprake is van fast forwards waarmee benadrukt wordt dat de tijd voorbijvliegt als je met vrienden leuke dingen aan het doen bent en er is Dolans signatuur van een veranderende beeldratio. Alles bij elkaar opgeteld is dit Dolan zoals we hem gewend zijn, met deze keer een prachtig portret van zowel een vriendengroep als een tijdsbeeld.

4.5 / 5

Matthias et Maxime is nu te zien op:

Pathé Thuis (€ 2,99+) CineMember

  Volg ons op Google Nieuws

Deel dit artikel

Meer over:

Bioscoop Films RecensiesMatthias et Maxime (2019)

Lees ook:

Meer recensies

Trailer 'Matthias et Maxime'

Reacties


Meer recensies


Nog meer recensies