Recensie 'Misbehaviour'

Vleeskeuring en vrouwenrecht

Recensie 'Misbehaviour'

Zijn we anno 2020 anders over de Miss World-verkiezing gaan denken dan zeg maar vijftig jaar geleden toen een groep vrouwelijke vrijheidsstrijders het recht in eigen hand nam omdat de show kleinerend voor de vrouwelijke sekse was en niet veel meer dan een vleeskeuring?

Het is 1970. Het toneel is Londen waar de Miss World-verkiezing wordt gehouden. Een groep jonge vrouwen weet het podium tijdens de liveuitzending te bestormen om zo hun punt te maken. Dat is één kant van het verhaal. De andere kant gaat over de vrouwen die meedoen aan de verkiezing. Zo zijn daar de populaire witte dames maar ook de gekleurde vrouwen. Die laatste groep doet vooral mee om hun stem te laten horen.

De activisten en de modellen

De eerste groep zijn de vrouwen die tegen de verkiezing zijn. Deze groep staat onder aanvoering van Sally Alexander (Keira Knightley) en haar beste vriendin Jo Robinson (Jessie Buckley) die medestanders zoeken om de liveuitzending te verstoren.

We zien de vriendschap tussen de twee jonge vrouwen ontstaan en de vrouwen die zich bij hen aansluiten. Deze karakters zijn wel wat stereotype en karikaturaal neergezet. Zij willen hun stem laten horen en smeden een plan om de uitzending te verstoren.

De tweede groep is die van de modellen die ieder zo hun eigen beweegredenen hebben om mee te doen. Ook hierin zien we de gebruikelijke vrouwennijd. Twee vrouwen van kleur, Miss Grenada, Jennifer Hosten (Gugu Mbatha-Raw) en Miss Africa South – er was een verdeling tussen Afrika Zuid en Zuid-Afrika in die tijd – Pearl Jansen (Loreece Harrison) die een belangrijke en interessante stempel op de verder wat tamme film drukken. De eerste groep verstoort de uitzending door met meel te gooien en herrie te maken met ratels terwijl de twee gekleurde dames zich juist subtiel willen laten zien en gehoord willen worden.

Bob Hope, de Amerikaanse komedielegende, die hier meesterlijk door Greg Kinnear gespeeld wordt presenteert de avond. Inclusief voorspelbare en vrouwonvriendelijke grappen.

Kolderieke scènes

Dan de aanloop naar de verkiezing. Het stel Eric Morley (Rhyss Ifans) en Julia Morley (Keeley Hawes) zijn meesterlijk en bijzonder grappig als zij de dames moeten voorbereiden op de avond. Sommige scènes zijn zo kolderiek dat je onwillekeurig niet kunt voorstellen dat het werkelijk zo gegaan is tot je de werkelijke beelden bij de aftiteling voorbij ziet komen.

Regisseur Philippa Lowthorpe heeft een indrukwekkende staat van dienst met afleveringen van de serie The Crown en films als The Other Boleyn Girl. Allemaal degelijk vakwerk voor de grote zenders als BBC en Netflix.

Geen smoel

Misbehaviour blijft opmerkelijk vlak. Lowthorpe durft niet te kiezen voor komedie of serieus drama. Het heeft geen enkele noodzaak. De film is veel te fragmentarisch en kabbelt maar voort. De film vertelt het verhaal vanuit verschillende invalshoeken en dat is te prijzen, maar niet één blijft echt beklijven. De meeste acteerprestaties maken ook geen indruk. Knightley speelt een rol die we al zo vaak van haar gezien hebben. Alleen Mbatha-Raw als Miss Grenada weet net wat meer cachet aan haar rol te geven waardoor de film net boven het gemiddelde uitkomt.

2.5 / 5

Misbehaviour is nu te zien op:

Pathé Thuis Videoland