Recensie 'Babyteeth'

Ook pubers hebben kanker

Recensie 'Babyteeth'

Alles wat pedagogisch verantwoord is gaat overboord in dit onconventionele coming-of-age-drama. Een verrassende kijk op hoe een tiener omgaat met kanker en haar naderende einde. Want als je niets meer te verliezen hebt, waarom zou je je dan nog schikken naar de verwachtingspatronen van anderen?

De ontmoeting tussen Milla (Eliza Scanlen) en Moses (Toby Wallace) op een treinstation aan het begin van de film is wonderlijk en origineel maar net zo goed vreemd en onwaarschijnlijk. Regisseur Shannon Murphy zet meteen de toon en lijkt te willen zeggen dat dit een verhaal is zoals we dat nog niet eerder zagen. Milla is pas zestien jaar en ongeneeslijk ziek. Kanker. De wereld hoort aan haar voeten te liggen. Ze heeft de leeftijd om alles te ontdekken en ondanks haar kanker besluit ze dat juist te doen. Ze introduceert de oudere en rebelse Moses als haar vriend. Een louche drugsdealer. Anna (Essie Davis) en Henry (Ben Mendelsohn), de ouders van Milla, zijn in eerste instantie geshockeerd maar beseffen ook dat het Milla goed doet. Hoe onverantwoord de relatie ook mag zijn. Het levert een paar prachtige scènes op, die verrassend ook, de nodige humor bevatten. Humor en pijn liggen ook hier dicht bij elkaar. De dialogen zijn rauw en confronterend maar ook grappig en vertederend. Het serieuze onderwerp wordt met humor aangepakt maar verliest nooit de werkelijkheid of de ernst ervan uit het oog. Ontroerend en pijnlijk is het.

Speelfilmdebuut

De Australische regisseur Shannon Murphy debuteert met haar eerste speelfilm nadat ze eerder twee afleveringen mocht regisseren van de serie Killing Eve. In haar thuisland regisseerde ze al verschillende series. De uitdaging in dit script van Rita Kaljenais – dat eerst als een toneelstuk te zien was – was volgens Murphy de scheidslijn tussen humor en drama. Maar ook om te laten zien dat deze explosieve mix van verschillende karakters elkaar niet alleen naar het leven staan maar uiteindelijk ook iedereen dichter bij elkaar brengt. Na gesprekken met producenten Alex White en Jan Chapman en schrijver Kaljenais, kwamen ze al snel tot de conclusie dat dit verhaal zich uitstekend leent voor film. Shannon werkte voor deze film samen met cameraman Andy Commis. Hij koos voor meerdere hand-heldopnames om het geheel nog rauwer en realistischer te maken.

Jonge talenten en veteranen

Met deze cast mag Murphy in haar handen wrijven. Twee jonge talenten: Scanlen, die in Little Women van Greta Gerwig nog een beetje onopvallend was maar hier de sterren van de hemel speelt. Met deze film laat ze zien dat ze een groot talent is en met gemak een hoofdrol kan dragen. En Wallace, die op het Filmfestival van Venetië de Marcello Mastroianni Award won voor beste jonge acteur. Maar ook veteraan Mendelsohn en Davis zijn op hun best in deze film. Vooral Mendelsohn laat maar weer eens zien waarom hij tot de top van de Australische en Amerikaanse cinema gerekend mag worden. Na vele filmfestivals was de film te zien tijdens het International Filmfestival Rotterdam begin dit jaar, in aanwezigheid van regisseur Shannon Murphy. Ook daar werd de film goed ontvangen.

Babyteeth is een prachtige film die grenzen verkent en nooit de makkelijke weg kiest. Een film die je laat lachen en ontroeren. Een film die nog lang in je hoofd blijft rondspoken.

4 / 5

Babyteeth is nu te zien op: