Recensie 'Little Big Women'

Vijf sterke vrouwen

Recensie 'Little Big Women'
9 februari 2021 om 16:47

Wie goed zoekt, kan pareltjes vinden in het aanbod van on-demand-platform Netflix. Zo is daar het Taiwanese Little Big Women (2020) van regisseur Joseph Chen-Chieh Hsu, dat gezien mag worden. Neem er even de tijd voor en dompel je onder in de Aziatische filmcultuur.

Op de zeventigste verjaardag van moeder Shoying (Shu-Fang Chen) overlijdt haar echtgenoot Chen Bochang, die ze al tien jaar niet meer heeft gezien, maar waar ze nooit van gescheiden is. Ze ging als alleenstaande moeder met drie dochters verder. De dochters zijn nu volwassen maar de afwezigheid van een vader heeft zijn sporen nagelaten. Het nogal bemoeizuchtige en dominante karakter van moeder zorgt ook niet voor een heel hechte band met haar dochters. Dit wordt aan het begin van de film goed geïllustreerd als Shoying op de vismarkt de aankopen voor het restaurant doet – ooit haar restaurant – terwijl deze al jaren door haar jongste dochter Jiajia (Ke-Fang Sun) gerund wordt.

Moeders en dochters

Op het moment dat Chen in het ziekenhuis overlijdt, is er een vrouw bij hem. De moeder wil haar verjaardag gewoon door laten gaan en samen met haar dochters en familie zijn. Maar het plotselinge overlijden van vader zet de verhoudingen tussen moeder en dochters en andere familieleden onder druk. De gedachte dat er een andere vrouw bij zijn sterfbed aanwezig was, laat Shoying niet meer los. De drie dochters hebben ieder zo hun eigen bagage. De oudste, Ching (Ying–Hsuan Hsieh), kampt met terugkerende kanker en een echtscheiding. De middelste, Ya (Vivian Hsu), is een plastisch chirurg die nog steeds zoekende is. De enige zonder bagage is de kleindochter van Shoying, die aan het begin van haar leven staat en op het punt staat om te gaan studeren in de Verenigde Staten.

Beeldtaal en melancholie

Het tempo in de film is laag. Het is eerder beschouwend dan verhalend. De film zit vol melancholie en is symbolisch van aard. Het is meer beeldtaal dan dialoog en het duurt even voor regisseur Joseph Chen-Chieh Hsu zijn karakters en hun verhaallijnen heeft uitgezet. Naarmate de film vordert, komt er meer lijn in het verhaal en neemt de narratieve structuur meer de overhand om tot een afgerond geheel te komen. In flashbacks zien we terug hoe het stel elkaar ontmoet, hoe Chen zijn vrouw bedondert en regelmatig berooid achterlaat en hoe hij de scheiding aanvraagt die Shoying weigert te tekenen. Ook de introductie van Tsai Meilin (Ning Ding), de andere vrouw van Chen, geeft meer duiding aan het verhaal. Dat er aan de oppervlakte van alles borrelt en er veel dingen geheim worden gehouden is de kern van het verhaal. Toch blijven de verhaallijnen van de zussen onderbelicht en had de achtergrond van Shoying wel iets meer uitgediept kunnen worden.

Het is een traditioneel Chinees verhaal dat veelal draait om de rol van het gezin. Dankbaarheid, eer en reputatie spelen altijd een belangrijke rol. De stijl van de film doet denken aan de Japanse grootmeester Hirokazu Koreeda en de film Our Little Sister (2015) in het bijzonder.

Little Big Women is een sterk debuut en werd maar liefst zes keer genomineerd tijdens de Golden Horse Award – het equivalent van de Oscars – en Shu-Fang Chen won de prijs voor beste vrouwelijke hoofdrol voor haar rol van moeder Shoying Lin.

3.5 / 5
Little Big Women (2020)
7.3