Recensie 'Lupin' seizoen 1

Een stijlvolle adaptatie

Recensie 'Lupin' seizoen 1
25 februari 2021 om 11:49

Vele historici en literatuurliefhebbers zijn bekend met het verhaal over de beruchte dief Arsène Lupin. Deze dief werd in 1905 gecreĂ«erd door de Franse schrijver Maurice Leblanc. In 2021 is hij nog steeds onderdeel van onze popcultuur met de onlangs verschenen Netflix-serie Lupin (2020– ). In deze serie draagt onze hoofdpersoon, Assane Diop (Omar Sy, bekend van Intouchables (2011)), de hoge hoed en de zwarte cape van Lupin. Het acteerwerk van Sy is fenomenaal, maar ook de andere spelers laten zich van hun beste kant zien.

Een hedendaagse Lupin

In Lupin probeert Assane de onschuld van zijn vader te bewijzen. Zijn vader werd 25 jaar eerder onterecht veroordeeld voor het stelen van de halsketting van de Franse koningin Marie Antoinette (1755-1793). In de gevangenis pleegt zijn vader vervolgens zelfmoord en het laatste wat hij Assane nog nalaat, is het befaamde boek over Arsène Lupin. In de serie wordt er veel gewisseld tussen de huidige tijd en het verleden. Als kijker krijg je zo een goed beeld van hoe Assane uiteindelijk Lupin is geworden. Dit voelt samenhangend, omdat deze ontwikkeling belangrijk is voor het verhaal en daar dus ook aan toevoegt. De gestolen ketting was in het bezit van de rijke Franse familie Pellegrini en Assane heeft goede vermoedens dat deze familie zijn vader erin heeft geluisd. Door de emotionele waarde die het verhaal van Lupin voor Assane heeft, is het zijn doel geworden om de technieken van Lupin te gebruiken om wraak te nemen op de Pellegrinis en zijn vaders onschuld te bewijzen.

Een kraakserie met stijl

De serie blinkt uit met zijn stijl die erg goed past bij een verhaal over de gentleman-dief. Deze stijl vind je bijvoorbeeld terug in de coole en slimme scènes: Lupin heeft alles voorbereid en het is leuk om te zien hoe hij altijd een plan heeft om uit benarde situaties te komen. Soms is het wel wat ongeloofwaardig, en in 'de echte wereld' was hij waarschijnlijk allang opgepakt, maar dat doet niets af aan het kijkplezier. Verder zie je de stijl terug in de editing. De cuts zijn vaak snel om te laten zien dat Lupin ook heel snel is in zijn handelen. Daarnaast is ook de muziek prachtig om te horen. Door de gehele serie is er een jazzy sound die kenmerkend is geworden voor kraakfilms als de Ocean's-trilogie en The Italian Job (2003). Het is een classy sound die zeker ook in de wereld van Lupin past.

Slimme referenties

In de serie worden constant referenties gemaakt naar het verhaal van Arsène Lupin. Leuk voor de mensen die het verhaal kennen, maar ook leuk voor de kijkers die besluiten om zich meer te verdiepen in de verhalen. Zijn schuilnamen zijn bijvoorbeeld altijd anagrammen van Arsène Lupin. En de naam van zijn zoon is Raoul, één van de vele bijnamen van Lupin.

Al met al is Lupin echt de moeite waard om te zien. Het heeft een goed David en Goliath-verhaal dat met een prachtige stijl wordt verteld. Het eerste deel van seizoen 1 eindigt met een zeer goede cliffhanger die vraagt om de komst van het tweede deel. Gelukkig heeft Netflix al aangekondigd dat in de zomer van 2021 dit vervolg komt.

3.5 / 5

Lupin is nu te zien op:

Netflix (1 seizoen)